Iranian Agriculture News Agency

منصور در نشست خبری مطرح کرد:

تولید ۱۰.۵ میلیون تن علوفه در مراتع کشور

ارائه ۶ هزار پرونده قاچاق چوب به مراجع قضایی در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۰ و نیم میلیون تن علوفه در مراتع تولید می‌شود که ارزش میزان علوفه تولیدی این مراتع ۱۴۴ هزار میلیارد ریال است.

تولید ۱۰.۵ میلیون تن علوفه در مراتع کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری صبح امروز شنبه که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که متوسط بارندگی کشور یک سوم متوسط جهانی و میزان تبخیر بیش از سه برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: بنابر آمار، وسعت جنگل‌های کشور ۱۴.۳ میلیون هکتار، مراتع ۸۴ میلیون هکتار، ۲.۳ میلیون هکتار بیشه زار و درخت زار و ۳۲ میلیون هکتار اراضی در معرض بیابان شدن است.

منصور با بیان این که سالانه حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوبات وارد دریاچه و سد‌های کشور می‌شود و بنابر پژوهش انجام شده فرسایش آبی در کشور ۱۵.۴ تن در هکتار است، خاطرنشان کرد: با اجرای آبخیزداری میزان فرسایش از ۱۵.۴ میلیون تن به ۹ تن در هکتار رساندیم، همچنین آبخیزداری ۵۰۰ تا هزار متر مکعب نفوذ آب به داخل زمین و کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیلاب را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از ۴۰ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در کشور، ۵۰ تا ۶۰ درصد در معرض کم آبی و خشک شدن است که با اقدامات سازمان بخشی از این قنات‌ها احیا شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ۵۰ درصد دشت‌های ما در معرض فرونشست از ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر هستند، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ میلیون واحد دامی( دام ۹۶۰ هزار خانوار) در مراتع کشور تعلیف می‌کنند که دو برابر ظرفیت مجاز استفاده از مراتع است بنابراین این اکوسیستم نقش مهمی در تولید پروتئین دارد.

وی افزود: ۱۰ و نیم میلیون تن علوفه در مراتع تولید می‌شود که ارزش میزان علوفه تولیدی این مراتع ۱۴۴ هزار میلیارد ریال است و هر هکتار مرتع کشور از ۳ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از ریزگردها جلوگیری می‌کند.

۴ مجوز کسب و کار سازمان جنگل ها قبل از ۱۸ اسفند ماه بارگزاری می‌شود

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در رابطه با مجوز برداشت چوب از جنگل‌ها گفت: با توجه به شرایط جنگل‌های کشور هیچ مجوزی برای برداشت چوب و هیزم از جنگل‌ها صادر نشده و تنها به صورت محدود اجازه استفاده از درختان افتاده و شکسته به روستاییان داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان جنگل‌ها تنها مجوز حمل چوب درختان باغی و زراعی را صادر می‌کند و برای چوب‌های ضبط شده نیز در یک فرایند فروش مجوز حمل می‌دهد.

منصور با اشاره به تشکیل ستاد احیای جنگل های زاگرس عنوان کرد: برای احیای جنگل‌های زاگرس همانند ستاد احیای دریاچه ارومیه، ستادی تشکیل شده تا بتوانیم اقدامات لازم برای احیای این جنگل‌های ارزشمند انجام دهیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در رابطه با مجوزهای کسب و کار این سازمان، گفت: از تعداد ۲۹ خدمات ثبت شده سازمان جنگل ها برای ۴ مورد مجوز دریافت کرده است، که طبق دستورالعمل قبل از ۱۸ اسفند روی سایت بارگذاری می‌شود.

منشا ریزگردهای خوزستان از کشورهای همسایه است

وی منشا ریزگردهای جنوب کشور را از کشورهای عربستان، کویت، عراق دانسته و ادامه داد: بخش عمده‌ای از منشا گردوغبارهای استان خوزستان از سمت کشورهای همسایه است و باید با دیپلماسی فعال این کشورها نیز برای مهار کانون‌های گردوغبار اقدام کنند.

منصور افزود: به طوری که از ۳۵۰ هزار کانون بحران ریزگردها در استان خوزستان ۱۷۰ کانون به طور کامل مهار شده و مابقی در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید