Iranian Agriculture News Agency

کمبود منابع آبی و سوءمدیریت دو معضل استان مرکزی در کشت گردو

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت درختان گردو در استان با دو مشکل عمده عدم مدیریت صحیح از یک‌سو و کمبود منابع آبی از سوی دیگر مواجه است.

کمبود منابع آبی و سوءمدیریت دو معضل استان مرکزی در کشت گردو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، مسلم مجدآبادی در حاشیه جلسه ستاد گیاهپزشکی که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی طی سال‌های اخیر باغات گردو دچار فراز و نشیب و آسیب‌هایی شدند.

وی افزود: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشکی هوا،سوء مدیریت و نگهداری باغ های گردو به صورت سنتی از جمله چالش‌های کشت درخت گردو است که باید برای گذار از این مشکلات چاره‌اندیشی مناسب صورت گیرد.

مجد آبادی تصریح کرد: باغداران سنتی گردو که بیشتر آنان رو به سن بالا رفته اند با آفات و امراض این محصول روبرو هستند.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه استان از رتبه بالایی در کشت گردو برخوردار نیست اما این محصول در اقتصاد معیشتی بسیاری از روستاییان و کشاورزان نقش تاثیرگذار است و این مهم ضرورت اتخاذ راهکارهای مناسب جهت مبارزه با آفات گردو را آشکار می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: ارشاد و آموزش کشاورزان و ارائه اطلاعات مناسب در نگهداری باغات گردو و مبارزه با بیماری‌های این محصول از وظایف کارشناسان سازمان است که تلاش می‌شود در این رابطه راهنمایی ها و آگاهی‌بخشی مناسب صورت گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: تمام تلاش ما این است که تا حد ممکن از روش‌های غیر شیمیایی و مکانیزه برای مبارزه با آفات محصول بهره گیریم.

لازم به توضیح است در این جلسه که با هدف یافتن راه‌های بهینه مبارزه با آفات و بیماری های محصول گردو تشکیل شد دو شهرستان از شهرستان های استان که هم سطح بیشتری از کشت محصول گردو را به خود اختصاص داده اند و هم خطرات بیماری بیشتری آنها را تهدید می‌کند در اولویت اعضای ستاد گیاهپزشکی قرار گرفتند.

ستاد گیاهپزشکی سازمان جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های کشوری و به منظور هماهنگی جلسات مبارزه با علفهای هرز، سن محصولات، آفات بیماری های زراعی و باغی و تمام موضوعات گیاهپزشکی دیگر در یک ستاد واحد تشکیل شد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید