Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان مرکزی خبرداد:

ارزآوری 21 میلیون دلاری صادرات گل‌های زینتی

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان مرکزی از ارزآوری 21 میلیون دلاری صادرات گل‌های زینتی خبر داد.

 ارزآوری 21 میلیون دلاری صادرات گل‌های زینتی

محمد زاهدی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در استان ۱۱۵۰ هکتار است که از این سطح ۵۴۲ هکتار آن گلخانه‌ای و ۶۰۸ هکتار فضای آزاد است.

وی ادامه داد: گلخانه‌های استان به سه گروه تقسیم می‌شوند. 15/5 هکتار گلخانه شیشه‌ای داریم. گلخانه‌های فلزی 466 هکتار و گلخانه‌های چوبی استان 60/5 هکتار وسعت دارند. در حوزه گیاهان زینتی ۱۴۸۰ بهره بردار وجود دارد و پنج هزار و 850  نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

زاهدی افزود: در استان مرکزی ۲۷۴ میلیون گل شاخه بریده تولید می‌شود. ما در این حوزه مقام دوم کشور را داریم.

وی ادامه داد: گل‌های شاخه بریده تولید شده در استان، شامل: رز، گلایل، داوودی، لیسیانتوس، مریم و... است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان مرکزی درباره میزان تولید گل‌های گلدانی، آپارتمانی و باغچه‌ای بیان کرد:  مقام سوم تولید گل‌های گلدانی را داریم و 59 میلیون گلدان در استان تولید می‌شود. این گل‌ها شامل فیکوس، دیفن باخیا، اگلونما، لیندا و... است.

وی اضافه کرد: میزان تولید گیاهان فصلی و نشایی ۱۵۶ میلیون شاخه بوده که در این بخش مقام اول را در کشور داریم.

زاهدی ادامه داد: این گل‌ها شامل آهار، اطلسی، بنفشه و... است.

وی درباره میزان تولید درخت و درختچه‌های زینتی گفت: 93 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی در استان تولید می‌شود.  مقام سوم در کشور را داریم این درختان شامل کاج جونی پروس، اقاقیا و چنار است.

وی با اشاره به توانمندی استان در تولید گیاهان پیازی یادآور شد: میزان تولید پیاز در استان ۵۳ تن است و ما مقام سوم در کشور در این حوزه را داریم.

تغییر و تحولات سال‌های اخیر، در گل‌های زینتی

زاهدی عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده طی سال‌های گذشته تا کنون سطح زیر کشت گلخانه‌های تولید گل و گیاهان زینتی افزایش یافته و سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی فضای باز هر سال در حال کاهش بوده است.

وی ادامه داد:  به‌طوری که از ۸۰۰ هکتار فضای باز در سنوات گذشته به کمتر از ۶۰۰ هکتار تاکنون رسیده است.

زاهدی اضافه کرد: گلخانه‌های چوبی و غیر استاندارد طی سال‌های گذشته تاکنون از بیش از ۳۰۰ هکتار به شدت کاهش یافته و در حال حاضر به حدود ۶۰ هکتار رسیده است.

وضعیت صادرات گل‌های زینتی

محمد زاهدی در خصوص صادرات این محصول بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ انواع گل و گیاهان زینتی از قبیل گیاهان آپارتمانی فصلی و نشایی درخت و درختچه‌های زینتی و شاخه بریده به کشورهای مختلف شامل عراق، آذربایجان، ترکمنستان، تایوان، ژاپن، هلند، کره و..... صادر شده است.

به گفته وی، بر اساس گزارش مراجع رسمی و غیررسمی صادرات گل و گیاه زینتی مبلغ ۲۱ میلیون دلار ارزآوری داشته است. استان مرکزی و شهرستان محلات دارای ۷۰ هکتار مزرعه بید قرمز است. این استان اولین تولید کننده و همچنین تنها صادرکننده بید قرمز زینتی در کشور است.محمد سلطان محمدی برای اولین بار این گیاه زینتی را صادر کرده است.

محمد زاهدی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز بر اساس گزارشات غیر رسمی تاکنون ۷ میلیون دلار صادرات بید قرمز به خارج از کشور انجام شده است.

بازاریابی و بازارهای هدف گل و گیاهان زینتی استان مرکزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان مرکزی درباره بازارهای هدف گل‌های زینتی گفت: در حال حاضر محصولات گل و گیاهان زینتی استان عمدتاً به بازارهای گل واقع در تهران از جمله بازار گل امام رضا و شهید محلاتی ارسال می‌شود و در داخل کشور نیز علاوه بر تامین نیاز استان به تمام استان‌های کشور از جمله اصفهان، قم، شیراز، مشهد و .... ارسال می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر انواع گل و گیاهان زینتی از قبیل گیاهان آپارتمانی، فصلی و نشایی درخت و درختچه‌های زینتی و شاخه بریده به کشورهای مختلف شامل عراق، آذربایجان، ترکمنستان، تایوان، ژاپن، هلند، کره و .... صادر شده است.

وی اضافه کرد: پایه گل‌های شاخه بریده، عمدتاً از کشور هلند وارد می‌شود. ما در استان مرکزی تبادل پایه گل با سایر کشورها نداریم.

زاهدی در پایان گفت: با توجه به اینکه عمده فروش گل‌های شاخه بریده در مناسبت‌ها انجام می‌شود، اگر استفاده از این نوع گل‌ها در سایر ایام سال توسعه پیدا کند؛ اقتصاد تولید این محصول نیز متحول خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید