Iranian Agriculture News Agency

ابتکار:

توسعه گردشگری و اجرای طرح قرق‌های اختصاصی دو اقدام مهم سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه گردشگری در طبیعت و مناطق حفاظت شده و اجرای طرح قرق‌های اختصاصی با حمایت شورایعالی محیط زیست از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست در این دوره است.

توسعه گردشگری و اجرای طرح قرق‌های اختصاصی دو اقدام مهم سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه گردشگری در طبیعت و مناطق حفاظت شده و اجرای طرح قرق‌های اختصاصی با حمایت شورایعالی محیط زیست از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست در این دوره است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معصومه ابتکار در " دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست" که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، توسعه گردشگری در مناطق حفاظت شده و اجرای طرح قرق‌های اختصاصی را گام‌های جدی محیط زیست برای به‌کارگیری توان بخشی خصوصی در عرصه‌های طبیعی معرفی کرد.

وی افزود: مراسم جایزه ملی محیط زیست برای قدردانی از همه فعالان و علاقمندان به طبیعت در سراسر ایران برگزار می‌شود.

ابتکار بیان کرد: نمونه‌های معرفی شده در مراسم امروز، افرادی هستند که تلاش ارزنده و فداکارانه‌ای برای حفظ محیط زیست داشته اند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی محیط زیست بیان کرد: شعار "من با طبیعت هستم" عنوان مهمی است که هدف آن برقراری ارتباط مردم با طبیعت و جلب مشارکت آنها است. در همین راستا، دولت یازدهم به بحث محیط زیست توجه جدی داشته است.

معاون رئیس جمهور از تدوین گزارش ارزیابی جامع دستاوردهای دولت در حوزه محیط زیست خبرداد و افزود: سه گزارش در اختیار مردم قرار دادیم. گزارش وضعیت محیط زیست یا (SOE) سومین گزارش ماست. این گزارش به سال‌های فعالیت دولت نهم و دهم می‌پردازد. گزارش عملکرد دو ساله زیست محیطی دولت یازدهم را نیز تهیه کرده‌ایم و به زودی گزارش چهارساله فعالیت این دولت نیز نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: گزارش عملکرد تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه محیط زیست و عملکرد سازمان محیط زیست را نیز آماده کرده و ارائه داده‌ایم. این گزارش‌ها بیانگر اقدامات دولت یازدهم در بهبود کیفیت هوا، احیای تالاب‌ها، توجه به ارزیابی زیست محیطی در تمام طرح‌های بزرگ، اقتصاد سبز، حفظ عناصر آلودگی و تخریب ناشی از فعالیت‌های اقتصادی، توجه به مشاغل سبز و غیره بوده است.

ابتکار همچنین به تلاش دولت برای امضای تفاهم نامه اجرایی با کشور عراق در راستای ایجاد یک مزرعه آموزشی و پژوهشی در این کشور اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه گام موثری برای توان‌افزایی کشور عراق در مسئله گرد و غبار ایجاد می‌کند. این کشور منشا مهم تولید گرد و غبار برای ایران است.

به گفته وی جلب مشارکت‌های مردمی یکی از سیاست‌های اصلی دولت یازدهم است که در این مسیر گام‌های موثری برداشته شده است. دولت یازدهم با ایجاد فضای سالم و آزاد تلاش کرد که مسیر را برای حضور سازمان‌های مردم نهاد و فعالان اجتماعی فراهم کند. در این دولت حدود 900 سمن ایجاد شد. شبکه‌سازی به پشتوانه مصوبه دولت که زمینه را برای این فعالیت فراهم کرد، گام مهمی بود که در دولت یازدهم برداشته شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت دانشگاهیان و تشکل‌های دانشجویی در حوزه محیط زیست را بسیار پررنگ دانست و افزود: در هفته پژوهش دانشگاه‌های سبز را معرفی کردیم. خوشبختانه سه دانشگاه ایران در سطوح بین‌الملی نیز حائز تراز زیست محیطی و رتبه برتر شدند.

وی اضافه کرد: استقبال هنرمندان سینما از مقوله محیط زیست سبب شد جشنواره بین‌المللی فیلم سبز بعد از یک دوره تعطیلی احیا شود. این جشنواره با استقبال کم نظیر با حضور 1200 فیلم در حوزه محیط زیست برگزار شد. جشنواره فیلم سبز امسال هم برگزار می‌شود.

ابتکار بیان کرد: در عرصه‌هایی مثل هنرهای تجسمی، نقاشی و غیره فعالیت‌های ارزنده‌ای از طرف هنرمندان صورت گرفته است. ورزشکاران بسیار با علاقه حضور پیدا کرده‌اند. علاوه بر اینکه تیم فوتبال با علاقه تصویر یوزپلنگ آسیایی را روی پیراهنش استفاده کرد، سایر فدراسیون‌ها نیز از نماد حیات وحش و گونه‌های در معرض تهدید ایران استفاده می‌کنند. این کار ارزنده‌ای است که هنرمندان و ورزشکاران به صورت داوطلبانه به‌عنوان سفیران محیط زیست انجام دادند.

وی یادآور شد: در این دوره سیاست درهای باز را اجرا کردیم. بخش خصوصی هم خیلی از این موضوع استقبال کرد. از مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های محیط زیست استفاده می‌کنیم. "بیمه ما"، بیمه پلنگ ایرانی را به عهده گرفت تا اگر پلنگ، آسیبی به گله روستاییان زد، این بیمه خسارت آن را تامین کند.

معاون رئیس جمهور گفت: بیمه دانا به عنوان حامی یوزپلنگ آسیایی وارد عمل شد. بانک‌ها نیز گام‌های مهمی در زمینه حفاظت از محیط زیست برداشتند. با دکتر سیف تفاهم نامه‌ای داریم تا بانکداری سبز در کشور اجرا شود. این شیوه بانکداری یک جهت‌گیری مهم است. برای اولین بار، امسال بانک‌ها را بر اساس ترازهای جهانی در زمینه بانک‌های سبز رتبه‌بندی می‌کنیم. کاهش مصرف کاغذ و تسهیلات مبتنی بر پیوست زیست محیطی همچنین توجه به فرهنگ‌سازی محیط زیست در بانک‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این دوره از جهت جلب مشارکت مردم و حضور مردم در عرصه‌های اجتماعی در راستای حفاظت از محیط زیست، دوره ویژه‌ای است. این شرایط به دلیل فضای عمومی، اجتماعی و سیاسی است که امکان حضور مردم، نقد و شنیدن صدای آنها را فراهم کرده است. امیدواریم زمینه لازم برای نهضت عمومی اجتماعی فراهم شود. این نهضت می‌تواند برای بهبود وضعیت محیط زیست در کشور، تاثیرات جدی داشته باشد. تا در چنین شرایطی دولت برای رفع معضلات و بهبود طبیعت کشور در کنار این جریان گام بردارد.

L-960316-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید