Iranian Agriculture News Agency

با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

پایلوت اجرای کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم در یاسوج، آغاز به کار می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طی هفته‌های آینده به اتفاق محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهیم کرد تا در این منطقه، طرح‌هایی در ارتباط با الگوسازی کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم را افتتاح کنیم.

پایلوت اجرای کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم در یاسوج، آغاز به کار می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طی هفته‌های آینده به اتفاق محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهیم کرد تا در این منطقه، طرح‌هایی در ارتباط با الگوسازی کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم را افتتاح کنیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، معصومه ابتکار در مراسم "امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه"، عنوان کرد: آغاز به کار پروژه‌های یاسوج نشان می‌دهد که دولت عزم خود را برای توسعه کشاورزی سازگار با محیط زیست، جزم کرده است.

وی افزود: برای احیای دریاچه ارومیه در ستاد احیا نیز اقدامات مناسبی انجام شده و همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، کشاورزان و مردم منطقه با یکدیگر هم داستان شده‌اند تا این دریاچه احیا شود.

به گفته ابتکار، اگرچه دریاچه ارومیه به مرحله تثبیت رسیده است اما برای احیای کامل آن هنوز در ابتدای راه هستیم. در بسیاری از روستاها هنوز تا اجرای الگوی کشت منطقی و سیستم آبیاری مناسب فاصله داریم و باید تکنیک‌هایی به مردم ساکن در روستاها عرضه کنیم که سازگار با محیط زیست باشد.

وی ادامه داد: طرح‌هایی که در سال‌های اخیر اجرا کرده‌ایم، باید با قوت استمرار یابد تا نتایج خوب حاصل از این طرح‌ها، ماندگار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای اینکه کشاورزی، اشتغال و اقتصاد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه همچنان رونق داشته باشد، باید از روش‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم. طرح مشترک سازمان حفاظت محیط زیست با دولت ژاپن و برنامه عمران ملل متحد، تلاش می‌کند کشاورزی سازگار با طبیعت را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مستقر کند. امیدواریم مشابه این طرح، در اطراف تالاب‌های بختگان، شادگان، جازموریان کرمان و رودخانه زاینده رود و دیگر اکوسیستم‌های آبی کشور هم اجرا شود تا در سراسر ایران، این مجموعه‌ها وضعیت مطلوبتری پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در دولت یازدهم گام‌های خوبی در وزارت جهاد کشاورزی و نیرو برای انجام اقدامات سازگار با محیط زیست برداشته شده است.

ابتکار گفت: اگرچه بارندگی‌های اخیر وضعیت تالاب‌ها را بهبود بخشیده است اما ما برنامه‌های بلند مدت خود را که آثار پایدارتری نیز در طبیعت دارند، تعطیل نخواهیم کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که احیای دریاچه ارومیه در راس برنامه‌های دولت قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به همین دلیل ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت و توانستیم از کمک نهادهای بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه بیش از گذشته استفاده کنیم.

وی با تشکر از اقدامات عیسی کلانتری و ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان ملل متحد و دولت ژاپن، بیان کرد: در دولت هشتم، طرح بین‌المللی تالاب‌ها را داشتیم و اقدامات خوبی از همان زمان آغاز شد.

ابتکار اضافه کرد: با وجود مشکلاتی که همچنان با صندوق جهانی تسهیلات محیط زیست (جف) داریم اما انتظار داریم که سازمان ملل، همکاری‌های خود با ایران برای نجات دریاچه ارومیه را با قوت ادامه دهد.

وی با تشکر ویژه از دولت ژاپن، فاز چهارم همکاری دو دولت ایران و ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه را حاصل تلاش رئیس جمهور ایران و ملاقاتش با رئیس جمهور ژاپن اعلام کرد.


ایجاد دو مرکز برای آینده‌نگری دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همه شواهد نشان می‌دهد که طرح احیای دریاچه ارومیه و پروژه مشترک ایران، سازمان ملل و جایکای ژاپن که در رابطه با کشاورزی پایدار است، پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است اما هنوز تا احیای کامل آن فاصله داریم. مساحت، تراز و حجم آب نشان می‌دهد که ایران گام‌های موثری برای تغییر روند خشک شدن دریاچه ارومیه، تثبیت و احیای کامل آن برداشته است و شکی در اقدامات مثبت انجام شده نیست.

ابتکار گفت: ما برای پایش، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی و غربی، دو مرکز ایجاد کرده‌ایم. اخیرا برای فعالیت این دو مرکز، درخواست بودجه کرده‌ایم و انتظار داریم که این دو مجموعه با قدرت کارهای خود را ادامه دهند.

وی با اشاره به تجربیات جهانی که توسط کنوانسیون‌های تغییر اقلیم و تنوع زیستی پیگیری می‌شود، اجرای طرح‌های مشارکتی به منظور سازگاری با تغییر اقلیم را روش‌های پایداری اعلام کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اقدامات سایر دستگاه‌ها در زمینه لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه، رهاسازی آب سدها، توقف توسعه سطح زیر کشت، تغییر نوع کشت و غیره را اقدامات موثری در احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد.

به گفته وی چیزی که می‌تواند برای ما ماندگار باشد و دریاچه را به صورت پایدار احیا کند، پروژه‌های مشارکتی با مردم است که به آنها می‌آموزد، مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهند.

ابتکار یادآور شد: در شرایطی که امسال نسبت به سال قبل وضعیت بارش‌ها تفاوت چندانی نداشته است اما دریاچه ارومیه وضعیت خوبی دارد که نشان دهنده رویکرد مناسب دولت است.

وی طرح مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و جایکای ژاپن را طرحی در راستای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی معرفی کرد و افزود: با اجرای این طرح، علاوه بر کاهش مصرف آب، مصرف سم و کود نیز کاهش یافته و درآمد کشاورزان افزایش پیدا کرده است. این نتایج دستاوردهای بزرگی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امیدوار است: این طرح در الگوسازی و پایه‌گذاری یک روند خوب در سایر مناطق و روستاهای کشور که به دلیل افت سفره‌های آب‌های زیرزمینی دچار مشکل شده‌اند، مفید واقع شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت و نقش زنان در احیای دریاچه ارومیه گفت: هفته آینده برای سازمان‌های محلی بانوان، نشستی در آذربایجان غربی با حضور خانم دکتر معروفی و مشارکت تسهیلگران و فعالان احیای دریاچه ارومیه، برگزار خواهد شد./

L-960120-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید