Iranian Agriculture News Agency

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد:

لزوم توجه به مدیریت آب و خاک و تغییر اقلیم در تمامی برنامه‌های مازندران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مدیریت توام آب و خاک و پذیرش تغییر اقلیم به عنوان واقعیت استان مازندران است که باید سیاست های الگوی کشت بر این مبنا باشد.

لزوم توجه به مدیریت آب و خاک و تغییر اقلیم در تمامی برنامه‌های مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، بابک مؤمنی در همایش "آب و خاک، منشأ زندگی" بابیان اینکه باید اراده عملیاتی و قوی برای حفاظت از خاک وجود داشته باشد، گفت: نباید در دل بحران قرار بگیریم و برای عبور از بحران و تبدیل آن به چالش دست‌وپا بزنیم بلکه قبل از وقوع بحران باید به فکر پیشگیری از بحران باشیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که امسال ریزگردها را در استان مازندران تجربه کردیم، به این معنی است که بحران خاک ازآنچه می‌بینیم و لمس می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: باید جدی‌تر و زودتر از اینکه به اَبَر چالش در حوزه خاک مواجه شویم و در مرحله‌ای که به‌عنوان یک مسئله مطرح است بتوانیم برای اقدامات پیشگیرانه آماده شویم.

مؤمنی بیان کرد: پایگاه داده و اطلاعات آماری درستی نداریم درحالی‌که باید پایگاه داده روزآمد از وضعیت خاک استان مبتنی بر دانش روز داشته باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مسئله فرسایش خاک یک مسئله کلیدی است و باید بپذیریم الگوهای بارش در مازندران تغییر کرده و باید تغییر اقلیم را به‌عنوان یک واقعیت انکارناپذیر بپذیریم.

وی اضافه کرد: با پدیده متفاوت نزولات جوی مواجه هستیم و باید ببینیم چه قدر در برابر این موضوع آمادگی داریم.

مؤمنی بابیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم جلوی خسارات بزرگ را بگیریم، گفت: باید برنامه جامع آبخیز سیاست اصلی استان باشد چراکه با آخرین ذخیره‌گاه امنیت غذایی مواجه هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باید برای برنامه‌ها و الگوهای تحقیقاتی که ارائه می‌شود پیوست تحقیقاتی ارائه کنیم.

وی با طرح این سؤال که چقدر برنامه خاک‌ورزی حفاظتی را در استان عملیاتی کردیم؟ گفت: هر میزان که خاک درنتیجه اقدامات ما مبتلابه شوری و مسمومیت شود ضربه به پیکره امنیت غذایی کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تا روزی که در این سازمان مشغول فعالیت هستم چیزی ما را از رسالت پاسداری از امنیت غذایی دور نخواهد کرد.

وی توضیح داد: به‌عنوان نمونه ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا در ایران است و گردش اقتصاد آن پنج تا هشت میلیارد دلار است درحالی‌که سهم اقتصادی آن در کشور کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: توازن و پایداری منابع آب‌وخاک باید اولویت همه دستگاه‌ها باشد و مشخص کنیم چه توقعی از مازندران داریم تا سیاست‌های درستی در این بخش تنظیم کنیم.

مؤمنی خاطرنشان کرد: مدیریت توأم آب‌وخاک و پذیرش تغییر اقلیم به‌عنوان واقعیت استان مازندران است که باید سیاست‌های الگوی کشت بر این مبنا باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید