Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی ساری اعلام کرد:

فعالیت 500 زنبوردار در ساری/تولید 430 تن عسل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از تولید 436 تن عسل در زنبورستان‌های این شهرستان خبر داد.

فعالیت 500 زنبوردار در ساری/تولید 430 تن عسل

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، سید اسماعیل علوی در جلسه هماهنگی سرشماری زنبور عسل شهرستان ساری با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین نیازهای اولیه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای هر بخش، داشتن آمار و اطلاعات صحیح از وضعیت کمی و کیفی و دستیابی آسان و سریع به این اطلاعات است، گفت: سرشماری زنبورستان‌ها هم‌زمان با سراسر کشور از 15 تا 27 مهرماه امسال در این شهرستان انجام شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل توسط کارشناسان پهنه مراکز هشت‌گانه جهاد کشاورزی و با همکاری شرکت‌های تعاونی زنبورداران این شهرستان انجام و نتایج آن در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی بارگذاری خواهد شد.

وی به تخصیص سهمیه شکر زنبورداری، جلوگیری از اسکان زنبورداران بدون مجوز، عدم جابه‌جایی کلنی‌ها در زمان سرشماری و اصلاح نژاد زنبور عسل برای افزایش تولید و پرداخت تسهیلات کم بهره به زنبورداران تاکید کرد.

علوی اضافه کرد: براساس این سرشماری، آخرین اطلاعات واحدهای زنبورداری اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر، نوع و نژاد زنبور عسل، تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت و سطح سواد اخذ و اطلاعات اخذ شده در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت خواهد شد.

وی گفت: بر اساس آخرین سرشماری 501 زنبوردار در این شهرستان فعالیت دارند و  436 تن عسل تولید و روانه بازار مصرف شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید