Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه اعلام کرد:

تولید محصول سالم با ضایعات توتون در مرکز تحقیقات توتون تیرتاش

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از تولید محصول سالم هلو با استفاده از مواد بیولوژیک حاصل از ضایعات توتون در انیستیتو تحقیقات توتون تیرتاش این شهرستان خبر داد.

تولید محصول سالم با ضایعات توتون در مرکز تحقیقات توتون تیرتاش

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مهدی باباجانی بابیان اینکه نیکوتین از حشره‌کش‌های مؤثر است که در برگه‌ای توتون یافت می‌شود و عمدتاً برای کنترل آفات مکنده بکار می‌رود، بیان کرد: انستیتو تحقیقات توتون تیرتاش اقدام به تولید دود مایع توتون کرد که علاوه بر خاصیت آفت کشی، اثر بازدارندگی خوبی بر توسعه میسیلیومی قارچ دارد.

وی بابیان اینکه این ترکیب دریکی از باغات هلو مورد آزمایش قرارگرفته و توانست بیماری لب‌شتری و شته‌ها را به‌خوبی کنترل کند، افزود: علاوه بر تولید دود مایع، کودپتاسیومی نیز از ضایعات توتون تولیدشده که در این باغ مورداستفاده قرارگرفته و نتیجه خوبی داد.

باباجانی با اشاره به تولید محصولات ارگانیک حاصل از ضایعات توتون، خاطرنشان کرد: توتون می‌تواند گزینه مناسبی درکشت تناوبی و اصلاح الگوی کشت باشد، ضمن اینکه باید از حالت سنتی خارج‌شده و با ورود و حمایت از شرکت‌های عمل‌آوری کشت این گیاه تسهیل شود.

وی گفت: مقرر شد در هفته‌های آینده این ترکیبات به‌صورت پایلوت در مزرعه سبزی و صیفی مورداستفاده قرار گیرد تا نحوه تأثیر آن روی آفات و بیماری‌ها ارزیابی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید