Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

لزوم توسعه کشت علوفه کم آب بر بعد از برداشت برنج در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم توسعه کشت نباتات علوفه ای کم آب بر بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری استان تاکید کرد.

لزوم توسعه کشت علوفه کم آب بر بعد از برداشت برنج در مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حسن عنایتی کلیجی در جلسه کمیته علوفه استان با اشاره به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، کاهش بارندگی و خشک‌سالی احتمالی، به لزوم توسعه کشت نباتات علوفه‌ای کم آب بر بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری برای تأمین بخشی از نیاز دامداران و کاهش قیمت تمام‌شده فرآورده‌های دامی تأکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه 70 درصد هزینه‌های تولید در بخش دام‌پروری مربوط به تغذیه دام است، گفت: با توجه به وجود اراضی مستعد کشاورزی در مازندران، این استان ظرفیت بالایی درکشت علوفه موردنیاز دام دارد.

عنایتی با اشاره به اینکه مازندران دارای 215 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که حدود 60 هزار هکتار آن بعد از کشت اول برنج به کشت مجدد برنج و رتون اختصاص پیدا می‌کند، به لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت اول برنج در اراضی شالیزاری استان تأکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، به استفاده از ظرفیت بیمه به‌عنوان یارانه پنهان در بخش کشاورزی و دام‌پروری تأکید کرد و گفت: با توجه به وجود سامانه‌های مختلف ثبت آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی، ارائه آمار درست موجب تصمیم‌گیری صحیح مسئولین برای برنامه‌ریزی در این بخش می‌شود.

در ادامه محمدمهدی عباس زاده سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مشکل کمبود علوفه دام در استان، گفت: میزان سالانه علوفه موردنیاز دام استان یک‌میلیون و 800 هزار تن است که تنها 604 هزار تن آن تولید می‌شود و یک‌میلیون و 195 هزار تن کمبود داریم.

وی به لزوم توسعه کشت علوفه در اراضی شالیزاری بعد از برداشت کشت اول برنج در استان و اراضی شیب‌دار تأکید کرد و افزود: استفاده از پسماند و ضایعات محصولات زراعی و باغی نیز نقش مؤثری در تأمین غذای موردنیاز دام دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید به ترویج ارقام علوفه‌ای در مناطق مختلف استان، پرداخت تسهیلات خرید ادوات برداشت علوفه، تأمین به‌موقع بذور موردنیاز، ترویج کشت تلفیقی، توسعه کشت ارقام علوفه‌ای در اراضی شالیزاری و شیب‌دار، گفت: کشت علوفه با دوره رشد کوتاه‌مدت، حفاظت و استفاده از بقایای محصولات کشاورزی، ساخت سیلو و غنی‌سازی بقایای محصولات کشاورزی از راهکارهای توسعه کشت و تأمین علوفه موردنیاز دام استان است.

 سه میلیون و 800 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید