Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

پیش‌بینی تولید 300 هزار تن هلو و شلیل در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 300 هزار تن هلو و شلیل در استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

پیش‌بینی تولید 300 هزار تن هلو و شلیل در مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حسن عنایتی کلیجی بیان کرد: استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، خاک حاصلخیز و منابع غنی آب و پتانسیل بالای تولید به‌عنوان یکی از مراکز مهم  تولید میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل بشمار می‌رود.

وی بابیان اینکه سطح زیر کشت باغ‌های میوه‌های هسته‌دار استان 16 هزار هکتار با تولید  350 هزار تن است که بیشترین سطح زیر کشت آن مربوط به هلو و شلیل با سطح 12 هزار هکتار است، افزود: ارقام غالب هلو شامل «اسپرینگ تایم، اسپرینگ کرست، آلبرتا،زعفرانی و ردتاپ» و ارقام غالب شلیل شامل «سان کینگ، کیوتا و سیبی» است.

کلیجی با اشاره به کشت هلو و شلیل در 12 هزار هکتار باغات سیاه ریشه مازندران، اضافه کرد: مازندران با تولید 300 هزار تن هلو و  شلیل باارزش اقتصادی 5 هزار  میلیارد تومان جایگاه دوم تولید این محصولات در کشور را به اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توضیح اینکه سال گذشته 250 هزار تن هلو و شلیل در استان تولید شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال 300 هزار تن هلو و شلیل در استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی درباره برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های سازمان درزمینهٔ میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل در استان، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های 87 تا 90  علیرغم تولید و باردهی میوه‌های هلو و شلیل با مشکلات عدم تقاضا و افت قیمت مواجه شد، و پس از برداشت به دلیل عدم تقاضای بازار از میان رفت و سیاست جهاد کشاورزی برای توسعه دامنه تولید میوه‌های هلو و شلیل در استان مازندران و عرضه تدریجی محصول به بازار باهدف افزایش تولید و بالا رفتن درآمد بهره‌برداران، توسعه باغ‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل بر مبنای ارقام زودرس افزایش پیدا کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب دارای مزیت بالای تولید میوه‌های هسته‌دار پیش رس بوده و تولید و توسعه ارقام زودرس شلیل و هلو و آلو در چند سال اخیر در استان باعث شده که تولید گلخانه‌ای این محصولات نیز در دستور کار بخش فنی باغبانی قرار گیرد، اطلاعات به‌دست‌آمده از کشورهای پیشرو و استفاده از علم و دانش و فن‌آوری موجب تولید میوه خارج از فصل شده و به دلیل پر کردن خلأ تولید و جلوگیری از واردات میوه، طرح تولید  میوه‌های هسته‌دار گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجراست.

وی گفت: توسعه باغات هلو و شلیل با استفاده از پایه‌های رویشی، احداث باغات میوه‌ای هسته‌دار به‌خصوص هلو و شلیل با بهره‌گیری از پایه‌های رویشی به دلیل سهولت در عملیات باغبانی و افزایش میزان عملکرد در واحد سطح و افزایش کیفیت وارسته‌های اقتصادی و تجاری درآمد فراوان ای برای بهره‌برداران دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید