Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

تولیدات کشاورزی مازندران از مرز ۸ میلیون تن عبور کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال گذشته شاهد افزایش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی بودیم، گفت: میزان تولید استان از ۸ میلیون تن عبور کرده است.

تولیدات کشاورزی مازندران از مرز ۸ میلیون تن عبور کرد

 به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حسن عنایتی کلیجی به‌ مناسبت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی و اقتدار غذایی برای تامین نیازهای کشور در راستای منویات رهبری و ریاست جمهوری، بسیار مهم است، بیان کرد: مازندران قلب تولید کشاورزی کشور است و به تنهایی برخی از مزیت‌ها را در حوزه‌های مختلف کشور به دوش می‌کشد و ما در نظر داریم با حمایت‌های همه متولیان و مسئولان استانی این روند را بهبود ببخشیم.

وی افزود: به لحاظ شرایط تحریمی و اقتصادی کشور باید بیشتر تلاش کنیم تا کلمه امیدبخش مقام معظم رهبری که را اخیرا در سالگرد ارتحال امام راحل فرمودند به جامعه تزریق کنیم. یکی از بخش‌های امیدبخش جامعه، تحقق امنیت غذایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار سال نیز این هفته بر محور امنیت غذایی و گشایش سفره‌های مردم پایه‌ریزی شده است.

عنایتی با بیان اینکه مازندران از منظر سیاست‌گذاران کشوری، یک استان کشاورزی و تأمین کننده بسیاری از مواد غذایی کشور است، گفت: مازندران ۲۵ درصد گوشت سفید منجمد کشور و ۴۲ درصد برنج کشور، همچنین مرکبات، صنعت طیور و محصولات دیگر را تولید می‌کند.

وی افزود: در سال گذشته شاهد افزایش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی بودیم و در سال گذشته از ۸ میلیون تن عبور کردیم در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تکالیف اشتغال استان در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار و ۴۰۰ نفر در این حوزه بود که این رقم در سال گذشته محقق شد. همچنین از منابع داخل و سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ بالای ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد و حدود ۱۹ هزار دامدار از اعتبارات حوزه کشاورزی برخوردار شدند.

عنایتی افزود: در حوزه اجرای الگوی کشت کشور برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ در محصولات زراعی شروع کردیم و توانستیم تا پایان سال قبل بیش از ۱۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ملی را تعیین تکلیف کنیم از وظایف اساسی دولت است که اراضی کشاورزی را سند دار کند و این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۵۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه باید به سمت دامپروری صنعتی برویم، گفت: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی رشد خوبی داشتیم و یکی از کارهای مهم ما در سال ۱۴۰۱ صادرات محصولات مرکبات به چین و روسیه بود و همچنین شناسنامه‌دار کردن محصولات را نیز در دست اقدام داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شناسایی و فعالیت ۱۳۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فعالیت‌های کشاورزی، بیان کرد: نیاز است زیرساخت‌ها را تقویت کنیم تا توسعه بخش کشاورزی و بخش صادرات را محقق سازیم.

عنایتی درباره فعالیت‌های سازمان در بخش شیلات اظهار کرد: ۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی را در رودخانه‌های استان رهاسازی شده است.

وی ادامه کرد: در سال گذشته ۳۶ هزار تن گندم کشاورزی و ۸ هزار و ۳۰۰ تن کلزا توسط کشاورزان تولید شد و نزدیک به ۵۰ هزار تن کودهای شیمیایی تحویل کشاورزان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، گفت: باید ۱۱ قلم کالا در این زمینه تهیه شود.

عنایتی در پایان بیان کرد: ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه در استان جوجه‌ریزی شده و در نظر داریم تا پایان سال، ۲۵ هزار تن گوشت تولید کنیم، همچنین می‌خواهیم ۵۷ هزار متر نیز بر سطح گلخانه‌های استان اضافه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید