Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی:

20 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور مربوط به محصولات باغی است

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: 20 درصد تولید بخش کشاورزی معادل 25 میلیون تن تولید محصولات باغبانی است و ارزش افزوده حاصل از محصولات باغبانی در خدمت کشاورزی قرار نمی گیرد.

20 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور مربوط به محصولات باغی است
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بازدید از فعالیت‌های بخش کشاورزی مازندران گفت: ظرفیت گسترده تحقیقاتی و پژوهشی در سراسر کشور بویژه در استان مازندران داریم و مزیت نسبی کشور در کشاورزی، محصولات باغبانی است.

وی ادامه داد: 20 درصد تولید بخش کشاورزی معادل 25 میلیون تن تولید محصولات باغبانی است و ارزش افزوده حاصل از محصولات باغبانی در خدمت کشاورزی قرار نمی گیرد چراکه زنجیره ابتدایی تا انتهایی کامل نیست و محصولات روند خود را برای استانداردسازی طی نمی کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اهتمام دارد از ابتدای زنجیره در حوزه آموزش، باغداران دانش لازم را فراگیرند و حداقل استاندارد لازم را برای تولید محصولات خود برای مبارزه با آفات، بیماری ها و عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول تولید کنند.

خیام‌نکویی با بیان اینکه نیازمند ورود دانش و فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم، ادامه داد: در زیست فناوری و نانوفناوری به فناوری هایی دست یافتیم که به کمک پایانه های صادراتی بیاید و علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، افزایش ماندگاری محصولات را فراهم کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برند سلامت تات را برای محصولات باغبانی و پروتئینی در دستورکار داریم که تا پایان سال اجرا خواهد شد، گفت: مردم محصولات باغبانی را که حاوی این برند باشد و اطمینان از سلامت آن وجود دارد را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از ضایعات محصولات باغبانی و تامین میوه ها در اوج مصرف، ایجاد پایانه های صادراتی در دستورکار قرار گیرد تا از ارزش افزوده معادل میانگین جهانی برای کشور ایجاد شود.

خیام‌نکویی اظهار کرد: اگر به دنبال این هستیم محصول سالم و باکیفیت داشته باشیم باید باغاتی با نهال سالم و گواهی شده داشته باشیم و این نهال ها باید با نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ایجاد شود. تعداد نهال های گواهی شده تولیدی در حال افزایش است تا با جایگزینی باغات جدید، محصولات را از لحاظ کیفی و کمی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه امسال 40 مزرعه نمونه الگویی در کشور راه‌اندازی می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی قرار می‌گیرد تا به ترویج و آموزش کشاورزی بپردازند، ادامه داد: امسال 10 دهکده فناوری و نوآوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی می‌شود که تاکنون 6 دهکده راه‌اندازی شد و آمادگی وجود دارد هفتمین دهکده فناوری و نوآوری در مازندران ایجاد شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید