Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی جویبار خبر داد:

تجهیز 5500 هکتار مزارع کشاورزی جویبار به سامانه آبیاری نوین

مدیر جهاد کشاورزی جویبار گفت: تاکنون 5 هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغی و کشاورزی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شدند.

تجهیز 5500 هکتار مزارع کشاورزی جویبار به سامانه آبیاری نوین
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، غلامرضا سعیدی با بیان اینکه تاکنون 5 هزار و 500 هکتار اراضی باغی و کشاورزی شهرستان جویبار به سیستم آبیاری نوین تجهیز شدند، اظهار کرد: از سال 99 تاکنون 40 کشاورز جویباری اقدام به اجرای طرح آبیاری نوین در 145 هکتار اراضی کشاورزی خود کردند و 29 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به آنان پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان اینکه آبیاری تحت‌فشار شامل آبیاری بارانی و قطره‌ای است، تصریح کرد: در شرایط آبی فعلی که تمام کشور و به‌ویژه این شهرستان در معرض بحران کم‌آبی قرار دارد، ضرورت تغییر نگرش کشاورزان که تاکنون از روش‌های آبیاری سنتی استفاده می‌کردند، نسبت به مزایای سیستم آبیاری نوین به شدت احساس می‌شود.

وی تأکید کرد: راندمان آبیاری بالا به میزان 50 درصد در روش بارانی و به میزان 85 درصد در روش قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بهبود مدیریت مزرعه و افزایش کیفیت و عملکرد محصول، جلوگیری از تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، امکان آبیاری در اراضی ناهموار بدون انجام عملیات تسطیح از جمله مزایای سیستم‌های نوین آبیاری است.

این مسوول ادامه داد: تأمین آب به موقع و به اندازه برای گیاه، متناسب با نیاز آبی، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزرعه، امکان بکارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و بیماری ها از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر دولت در راستای حمایت از کشاورزان، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، برای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار 400 میلیون ریال و برای طرح آبیاری کم‌فشار 150 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید