Iranian Agriculture News Agency

فرسایش تهدیدی جدی برای خاک لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به دلیل توپوگرافی لرستان فرسایش خاک از متوسط جهانی بیشتر است.

فرسایش تهدیدی جدی برای خاک لرستان

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به اینکه هر هکتار خاک پتانسیل تأمین غذای ۲۰ نفر و هفت و نیم تن محصول را دارد، عنوان کرد: بنابراین هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز  اراضی کشاورزی به معنای ازدست دادن پتانسیل تولید غذای ۲۰ نفر است.

 وی تأکید کرد: در سازمان جهادکشاورزی استان با هر گونه تغییر کاربری غیر مجاز مقابله می‌کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به روز جهانی خاک گفت: شعار امسال روز جهانی خاک توقف شوری خاک و افزایش باردهی خاک است.

 حسنی مقدم افزود: در لرستان، ما محدودیت شوری خاک را نداریم به جز چند هزار هکتار که در دشت سیلاخور که درجه پایینی از شوری را دارند.

 وی گفت: ۴۰ درصد از  خاکهای استان با کمبود مواد آلی‌ در خاک مواجه هستند، این در حالی‌است که این میانگین در کشور هفتاد درصد است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: می‌توان ادعا کرد که حاصلخیزی خاک در لرستان از کشور مناسب تر است.

  حسنی مقدم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مواردی خاک ما را تهدید می‌کند،گفت: یکی از چالش‌های خاک در لرستان به فرسایش آن مربوط می‌شود،‌ به دلیل توپوگرافی لرستان  فرسایش خاک از متوسط جهانی بیشتر است.

 وی با بیان اینکه فقر مواد آلی و آتش سوزی خاک از موارد دیگری است که می‌توان مطرح کرد، افزود: به ازای هر سانتی متر میلیون‌ها میکرو ارگانیسم با آتش زدن پس چر مزارع از بین می‌رود، در واقع با آتش سوزی باعث نابودی خاک می‌شویم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید