Iranian Agriculture News Agency

در لرستان محقق می‌شود؛

ایجاد 100هزار هکتار اراضی کشاورزی با نیم میلیارد متر مکعب آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: بر اساس نظریه کارشناسان نیاز آبی استان لرستان در حوزه کشاورزی حداقل دو و نیم میلیارد متر مکعب است ، که در صورت محقق شدن این امر حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان به آبی تبدیل و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد می شود.

ایجاد 100هزار هکتار اراضی کشاورزی با نیم میلیارد متر مکعب آب

 در جلسه کمیته بهره‌وری از منابع آبی استان ‌ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بر تعامل ، همفکری و همراهی جهت افزایش تخصیص آب کشاورزی استان با حمایتهای  استاندار لرستان و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تاکید شد.

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، جلسه کمیته بهره‌وری از منابع آبی استان به ریاست اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان و با حضور  حسن نژاد، مدیرعامل آب منطقه ای استان ، قائم‌مقام رئیس سازمان، معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار شد.

حسنی مقدم  مهمترین چالس بخش کشاورزی را ورود منابع آب برشمرد و گفت: حجم آب پشت سدهای کشور حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب بوده و حجم آب پشت سد های استان لرستان بالغ بر ٢٠٠ میلیون متر مکعب است و با سدهای در دست ساخت به بالغ بر ۴۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد در واقع نیم درصد سدهای کشور در لرستان قرار دارند؛ این در حالی است که بیش از ۱۱ درصد آب کشور در لرستان تولید می‌شود، همچنین ٤/٧  درصد اراضی کشور در لرستان قرار دارد در واقع ٣ برابر اراضی کشاورزی آب در لرستان تولید می شود.

وی افزود : متوسط اراضی کشاورزی  آبی استان لرستان ٢٣ درصد است این در حالی است که متوسط اراضی آبی کشور ۴۶ درصد بوده و در واقع ۲۳ درصد با میانگین کشوری فاصله وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: مهمترین راهبرد جهت رسیدن به متوسط نرم کشوری در آبی کردن اراضی کشاورزی این است که دستکاههای متولی آب در استان با هماهنگی و همفکری و با حمایتهای  استاندار لرستان  و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی سهم خود را در تقسیم عادلانه منابع آب از ورارت نیرو طلب کنیم.

 وی  به بحث ناپایداری در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت : کشاورزان دیم کار در مقاطعی که مزارع  نیاز آبی دارند به علت عدم بارش به موقع و مشروب نشدن اراضی کشاورزی تولید اقتصادی ندارند و بعضا نیز متضرر می شوند؛ بر همین اساس و بر اساس نظریه کارشناسان  نیاز آبی استان لرستان در حوزه کشاورزی حداقل دو و نیم میلیارد متر مکعب است ، که در صورت محقق شدن این امر حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان به آبی تبدیل و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد می شود.

در پایان این جلسه بر تشکیل دبیرخانه کمیته بهره‌وری از منابع آبی مستقر در معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ،  تشکیل و تعریف ساختار کمیته بهره‌وری از آب به طوری که با جابجایی مدیران برنامه های پیش بینی شده پیگیری و سرانجام برسند ، برگزاری هر دو هفته یک بار جلسات با حضور اعضای کمیته ،  اجرای الگوی کشت به صورت منطقه‌ای ، نصب کنتور هوشمند جهت پروژه های آبیاری تحت فشار ، اجرای شبکه‌های ١ و ٢ توسط شرکت آب منطقه ای و ارائه راهکار جهت بهره برداری از ایستگاه های پمپاژ تاکید شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید