Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان خبرداد:

کشت بالغ‌بر پنج هزار هکتار کاملینا در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: بیش از پنج هزار هکتار کاملینا در سطح مزارع دیم استان کشت شده است.

کشت بالغ‌بر پنج هزار هکتار کاملینا در لرستان

سیدعماد شاهرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص دانه روغنی کاملینا در این استان بیان کرد: سطح زیر کشت کاملینا در لرستان پنج هزار و 267 هکتار است. کشت کاملینا در این استان به تازگی آغاز شده و پیش‌بینی می‌‌شود بین پنج تا 10 هزار هکتار از این محصول کشت شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل بسیار مهم کشت کاملینا در استان لرستان تولید روغن به کمک تناوب زراعی در اراضی دیم است. همچنین مصرف کم آب یعنی مطابق با 250 میلی‌متر و مقاومت به تنش خشکی از دیگر دلایل کشت کاملینا است.

وی افزود: برای این محصول بارندگی و پراکنش مناسب کفایت می‌کند و به منابع آبی دیگری نیاز نداریم.

شاهرخی توضیح داد:  ما باید یافته‌های خود را از لحاظ علمی، ارقام و توصیه‌های فنی توسط کارشناسان به مزارع انتقال دهیم، در این صورت قطعاً شاهد تحول در بخش کشاورزی خواهیم بود.

شاهرخی همچنین در خصوص طرح جهش تولید در دیم‌زارها بیان کرد: سال زراعی قبل ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی لرستان تحت پوشش این طرح بود اما امسال به ۳۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است و این استان با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تلاش همکاران و کشاورزان یکی از مناطق پیشروی طرح جهش تولید در دیم‌زارها است.

وی اضافه کرد: در سال زراعی قبل ۷۰ دستگاه ادوات کشاورزی جذب شده بود اما امسال با همکاری بانک عامل و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) 255 دستگاه ادوات کشت کار مستقیم و بذرکار با تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار کشاورزان قرار داده شده است. چراکه استفاده از ادوات، ماشین آلات مناسب و پهپادها موجب کشاورزی اقتصاد محور با تولید پایدار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید