Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان خبرداد:

پشم مرغوب لرستان، تامین کننده ماده اولیه صنایع دستی سه استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از تامین ماده اولیه صنایع دستی سه استان ،توسط پشم مرغوب تولید شده در این منطقه خبرداد.

پشم مرغوب لرستان، تامین کننده ماده اولیه صنایع دستی سه استان

صادق اسداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در استان لرستان درمجموع پنج میلیون واحد دامی داریم. از این میزان حدوداً دو هزار تن گوشت قرمز و 226 هزار تن تولید شیر داریم. مصرف گوشت قرمز در استان نزدیک به 20 تا 22 هزار تن در سال است.

وی ادامه داد: سالانه هشت‌ تا 10 هزار تن دام مازاد زنده به استان‌های تهران، کاشان، اصفهان و قم صادر می‌شود.

وی افزود: با توجه به سرانه در نظر گرفته‌شده، تولید شیر مصرفی استان150 تا 160 هزار تن است. 70 تا 80 هزار تن مابقی را نیز به بازارهای خارج از استان صادر می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی استان لرستان در خصوص وضعیت تولید پشم گوسفند بیان کرد: حدوداً دو میلیون رأس دام در استان داریم که از هر کدام، یک کیلو و نیم پشم برداشت می‌شود. یعنی درمجموع نزدیک به سه هزار تن تولید پشم استان است.

وی بیان کرد: پشم تولیدی استان عمدتاً به خارج از استان فرستاده می‌شود.

وی یادآور شد: دودسته پشم داریم، پشم سفید که از گوسفندان لری-بختیاری برداشت می‌شود که بسیار مرغوب است و بازاریابان این نوع پشم را جمع‌آوری و به خارج از استان صادر می‌کنند.

اسداللهی ادامه داد: از این نوع پشم در استان برای بافتن جاجیم و نمد استفاده می‌شود که عمدتاً به استان‌هایی که صنایع‌دستی بااهمیت دارند، مثل همدان، تهران، کاشان و اصفهان صادر می‌شود. نوع دوم پشم رنگی است که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بی‌رونق شدن پشم‌ بر اشتغال دامداران لرستان اثر دارد، گفت: پشم در کل کشور بی‌رونق شده است. باید توجه داشت پشم جزء درآمدهای اصلی به‌حساب نمی‌آید و محصول جانبی دام است.

اسداللهی ادامه داد: عمده پشم از دام سبک تهیه می‌شود. گوسفندان در کشور غالباً تولید گوشت دارند و برای گوشت اصلاح نژاد و انتخاب می‌شوند. در کنار پشم؛ کود دامی، شیر، گوشت و روغن حیوانی را هم داریم که برای دامداران از اهمیت بالاتری نسبت به پشم برخوردار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید