Iranian Agriculture News Agency

صادرات مستقیم پسته از استان قم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تصمیم داریم در سال جدید صادرات پسته را به‌صورت مستقیم از استان قم انجام دهیم.

صادرات مستقیم پسته از استان قم

مسلم ابراهیمی در گفت‌وگو با خبررنگار ایانا بیان کرد: سطح زیر کشت پسته در استان قم 14 هزار هکتار است و از این میزان هشت هزار و 500 هکتار سطح بارور و حدودا پنج هزار و 500 هکتار نهال است.

وی ادامه داد: سال گذشته هفت هزار و 400 تن تولید داشتیم، اما پیش‌بینی می‌شود امسال 400 تن کمتر از سال قبل برداشت داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل اینکه تولیدکنندگان خوبی در استان داریم، تصمیم گرفتیم از امسال صادرات پسته را نیز در دستور کار خود قرار دهیم. تولیدکنندگان در تلاش برای دریافت (QRcod) خود هستند و امیدواریم بتوانیم مستقیما از استان قم صادرات داشته باشیم. 

ابراهیمی توضیح داد: در صورتی که شرایط صادرات برای استان قم فراهم شود، تصمیم داریم به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم یادآور شد: ارقام اکبری و احمد آقایی از ارقامی است که در استان قم کشت می‌شود. امسال باتوجه افزایش دمایی که داشتیم، رقم احمد آقایی حساسیت نشان داد و گرا  باعث ایجاد تنش در این رقم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه توصیه می‌کنیم کشاورزان تغییر رقم را در دستور کار خود قرار دهند. سنوات گذشته ما رقم فندقی را جایگزین کردیم و سعی داریم در سال‌های آتی توسعه رقم احمد آقایی را کمتر کنیم و به سمت رقم اکبری برویم.

ابراهیمی گفت: با توجه به بافت زمین و بافت خاک، میزان آب مصرفی پسته حدودا 9 هزار و 500 متر مکعب به ازای هر هکتار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید