Iranian Agriculture News Agency

استفاده بهینه از منابع آبی با آبیاری قطره‌ای و لوله‌گذاری

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از لوله‌گذاری در مسیر برای استفاده بهینه از منابع آبی خبر داد.

استفاده بهینه از منابع آبی با آبیاری قطره‌ای و لوله‌گذاری

مسلم ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: درخصوص استفاده بهینه از منابع آبی، آبیاری قطره‌ای از اقداماتی است که در باغات استان در حال انجام است، همچنین لوله‌گذاری در مسیر نیز باعث می‌شود آب از طریق کانال‌های روباز انتقال پیدا نکند و از این طریق آب را به مزرعه و درختان برسانند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از باغات کم بارور باشند، اما خوشبختانه در استان قم باغ نابارور نداریم.

وی افزود: ما در استان عملیات سرشاخه کاری را برای پسته انجام دادیم، تصمیم داریم رقم فندقی را به احمد آقایی یا اکبری تغییر دهیم. در محصولات سردسیری مثل گردو نیز که الآن ارقام پربار و مقاوم به سرمای آن آمده است، ارقام «چندلر»، «فرانکت» و «پدرو» را جایگزین ارقام بومی خواهیم کرد.

ابراهیمی در خصوص محدودیت‌های منابع آبی و توسعه کشاورزی استان قم، بیان کرد: توسعه باغات استان متوقف‌شده است، مخصوصاً در مناطق کوهستانی نه‌تنها افزایش نداریم بلکه کاهش هم داریم. به این دلیل که  این مناطق تابع آب‌های قنات هستند و بارش‌های چند سال اخیر بسیار کم بوده و باغات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مناطق دشت نیز توسعه سطح باغات نداریم مگر اینکه تغییر الگوی کشت از زراعت به باغ داشته باشیم.

ابراهیمی یادآور شد: کل باغات استان قم حدود 23 هزار هکتار است. پسته با حدود 13 هزار هکتار سطح زیر کشت شاخص‌ترین محصول استان قم و میزان تولید این محصول در سال گذشته حدود هشت هزار و 500 تن بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید