Iranian Agriculture News Agency

با تغییرات هوا

هشدار جهاد کشاورزی به کشاورزان و باغداران استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان و باغداران قزوینی هشدار داد برای جلوگیری از سرمازدگی محصولاتشان اقدام کنند.

هشدار جهاد کشاورزی به کشاورزان و باغداران استان قزوین

به گزارش  خبرنگار ایانا در  استان قزوین  مجید  اسماعیلی، در گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت : ۱۹.۲ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و ۱۳.۸۵ درصد تولید ناخالص استان به حوزه کشاورزی اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار مرکز آمار ایران بخش کشاورزی رشد ۷.۳ درصد را کسب کرده است که بالاترین میزان رشد اقتصادی در استان محسوب می‌شود.

وی افزود: استان جایگاه رفیعی در تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور دارد و ۴۸۹ هزار هکتار سطح زیر کشت در استان وجود دارد.

وی افزود: استان قزوین در زمینه تولید قارچ در رتبه سوم، گیلاس و محصولات باغی در رتبه چهارم، هلو و شلیل در رتبه پنجم و کلزا رتبه هشتم کشور قرار دارد.

اسماعیلی گفت: استان قزوین به دلیل پتانسیل بالای آب و خاک به ویژه دشت قزوین، شرایط ویژه‌ای برای کشت محصولات کشاورزی و باغی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از سال ۷۲ تا ۹۴، بیست و چهار هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان نصب شد و در حال حاضر ۲۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار نیز به ظرفیت استان اضافه شده است.

وی افزود: به روز رسانی ناوگان کشاورزی استان و جایگزینی ادوات کشاورزی قدیمی با جدید، برنامه‌های جهاد کشاورزی استان برای توسعه کشاورزی در استان است.

وی افزود: در سال ۹۷ از ۳۰ میلیارد تومان برنامه استان برای توسعه پایدار کشاورزی صد در صد محقق شد و این رقم در سال ۹۸ به ۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

اسماعیلی گفت: تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد برای تأمین ادوات کشاورزی به کشاورزان استان اختصاص یافته است تا نسبت به تجهیز و تأمین ادوات کشاورزی استان اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی به کاهش ضایعات برداشت غلات در استان هم اشاره کرد و گفت: ما با ضایعات ۴.۸۶ درصد در رتبه هشتم قرار داشتیم که با تغییر کمبیان ها، این رقم به ۳.۰۳ درصد رسیده است و در حال حاضر در رتبه دوم کشور قرار داریم.

اسماعیلی به موضوع سرمازدگی باغ‌های استان هم اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته ۸ سال مداوم سرمازدگی داشتیم که در ۲ سال این خسارت به اوج رسید.

وی افزود: در سال ۹۸ در چهارم و پنجم فروردین، ۱۹۱۷ میلیارد تومان خسارت زراعی و باغی به استان وارد شد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، امسال بر اساس اطلاعات و آگاهی‌های هواشناسی برای روز‌های آخر هفته سامانه بارشی مطلوبی در استان شاهد خواهیم بود، ولی متأسفانه پیش بینی‌ها نشانگر این است که کمینه دما تا نزدیک صفر و زیر صفر می‌رسد که از طریق سیستم‌های اطلاع رسانی به ۲۵ هزار بهره بردار اعلام هشدار کردیم که نسبت به تأمین سوخت و گرمایش باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی اقدام کنند.

وی افزود: باغداران امشب و فردا شب در باغ هایشان حضور داشته باشند تا اگر دمای هوا به صفر رسید نسبت به گرم کردن درختان اقدام کنند.

اسماعیلی گفت: بیش از ۲۳۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع خرید تضمینی محصولات باغی و کشاورزی گفت: بر اساس اعلام شورای اقتصاد، در سال جاری قیمت گندم ۲۵۰۰ تومان، جو ۱۶۰۰ تومان، کلزا ۴۶۶۰ تومان و چغندر قند ۶۰۲ تومان تعیین شده است و امیدوارم امسال شاهد خرید خوبی در استان باشیم.

اسماعیلی گفت: از ۱۵۴ هزار و ۵۴۵ هکتار سطح کشت گندم دیم و آبی در استان، بیش از ۳۳۵ هزار تن گندم در استان تولید می‌شود که اگر بارش بهاره ادامه پیدا کند، این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه جو نیز ۳۵ هزار هکتار سطح زیر کشت جوی دیم و آبی در استان وجود دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه ۹۵۰۰ هکتار باغات زیتون طارم، ۶۷۰۰ هکتار باغات بارور و حدود ۲ هزار هکتار باغات غیر بارور هستند گفت: بیش از ۲۳۰۰ تن روغن زیتون با کیفیت بسیار بالا در استان تولید شد و استان در زمینه تولید زیتون در جایگاه دوم کشوری قرار دارد.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هکتار توسعه باغات زیتون استان در دستور کار قرار داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: ملخ یک آفت عمومی محسوب می‌شود و در سال ۹۸ حدود ۱۰۴۸۰ هکتار عملیات مبارزه با ملخ مراکشی داشتیم و در حوزه مگس زیتون که یک نوع آفت همگانی محسوب می‌شود، عملیات مبارزه از سوی جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود که در سال ۹۸ حدود ۵۲۶۰ هکتار از اراضی زیر کشت زیتون، از مگس زیتون پاکسازی شدند.

وی افزود: استان قزوین، پنجمین استان کشور در زمینه مبارزه با سن غلات در کشور محسوب می‌شود.

اسماعیلی گفت: ۵۳۰۰ هکتار از باغات انگور استان در طرح فراز، داربستی شدند و با جذب اعتبارات جدید، این رقم افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ۱۲۹ گلخانه در استان فعالیت می‌کنند و برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده اند و امسال، سال رونق و شکوفایی گلخانه‌ها در استان محسوب می‌شود و شهرک گلخانه‌ای نودهک نیز به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید