Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

باغستان سنتی قزوین در نظام میراث جهانی ثبت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از ثبت باغستان سنتی قزوین به‌عنوان پنجاه و ششمین نظام میراث کشاورزی مهم جهان (جیاس) در فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) خبر داد.

باغستان سنتی قزوین در نظام میراث جهانی ثبت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، محمدحسین عطایی بیان کرد: در جریان نشست گروه مشاوران علمی جیاس فائو، دو نظام میراثی کشاورزی باغستان سنتی قزوین به‌عنوان پنجمین و ششمین نظام میراث جهانی توسط این نهاد بین‌المللی معرفی و ثبت جهانی شدند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون چهارمین کشور دنیا در تعداد ثبت جیاس است، خاطرنشان کرد: جا دارد که از زحمات جوامع محلی، باغداران، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد حوزه باغستان، مدیریت توسعه پایدار و همچنین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در پیگیری و به ثبت رساندن این نظام ارزشمند و خلق این دستاورد بزرگ تقدیر و تشکر کنم.

عطایی با بیان اینکه باغستان سنتی قزوین یک باغ پارک طبیعی در کشور محسوب می‌شود، گفت: این باغستان با قدمت یک هزار ساله خود با مساحتی حدود دو هزار و ۷۰۰ هکتار باعث شده تا قزوین را به یک "باغ شهر" تبدیل کند.

به گفته این مسئول، در این باغستان محصولات متنوعی مثل انگور، بادام، گردو و زردآلود تولید می‌شود که اکنون با جهانی شدن آن علاوه بر راهیابی به بازارهای جهانی می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی نیز قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به ظرفیت بی نظیر گردشگری باغستان سنتی قزوین اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ثبت جیاس، معرفی این باغستان سنتی به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور است که امیدواریم مورد توجه بیش از پیش متولیان این حوزه باشد.

مطالعات علمی و ثبت جهانی پنج نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی کشاورزی ایران شامل، نظام میراثی کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان، زراعت سنتی زعفران مبتنی بر قنات قصبه گناباد، تولید انگور و فرآورده در دره جوزان ملایر، باغات سنتی انجیر دیم استهبان و باغات سنتی گردوی تویسرکان، توسط موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهادکشاورزی انجام شده و مطالعه نظام میراثی کشاورزی باغستان سنتی قزوین، اولین پروپوزال (طرح جامع) جیاس ایران است که توسط دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و انجمن توسعه حیات شهر قزوین تهیه شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید