Iranian Agriculture News Agency

قزوین، سفره‌ای به وسعت ایران

قزوین، سفره‌ای به وسعت ایران

کیانوش کاکاوند-مدیر روابط عمومی استان قزوین 

در حوالی کوه الوند دشت وسیع و سرسبزی به نام قزوین قرار دارد که به هر نقطه آن بنگرید، شکوه و جلال دسترنج کشاورزی هویدا می‌شود؛ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این دشت پر شده از تولیداتی که سفره ملت ایران را رنگین کرده است.

استان قزوین را قطب کشاورزی کشور می‌نامند، چراکه با دارا بودن کمتر از یک درصد از خاک کشور، سهم چهار درصدی را در بخش کشاورزی ایران به خود اختصاص داده است.

دشت قزوین با دارا بودن شش شهرستان که هر کدام قطب محصولات کشاورزی در حوزه زراعی، باغی و دامی محسوب می‌شود، قادر است در طول سال پنج میلیون تن موادغذایی مورد نیاز جامعه را به دست مصرف‌کننده برساند.

قزوین با دارا بودن بیش از ۷۸ هزار هکتار باغ مدرن و سنتی سالانه قادر به تولید ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی است که مهم‌ترین‌ آن شامل ذغال اخته، فندق، انگور، زیتون، پسته و گیلاس بوده و در تمامی این موارد در رتبه اول تا پنجم کشور قرار دارد.

این استان در حوزه زراعی با مساحت ۲۸۰ هزار هکتار در سال گذشته با خرید تضمینی ۱۷۲ هزار تن گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش را ثبت کرد که خود گواهی بر حاصلخیزی این دشت پر برکت است.

به‌صورت روزانه نزدیک به ۲۰۰ تن مرغ در استان قزوین کشتار شده که با توزیع ۷۰ تا ۸۰ تن از این مقدار برای مصرف داخل استان، مابقی به مصرف کنندگان استان‌های دیگر کشور مثل تهران و البرز اختصاص می‌یابد.

وجود واحدهای دامی شیری بزرگ و صنعتی با تولید حدود سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن شیر خام جایگاه ویژه‌ای به این استان بخشیده است.

در کنار تولید محصولات دامی ذکر شده در استان قزوین، تولید سالانه ۶۰ هزار تن گوشت مرغ و ۷۵ هزار تن تخم مرغ این استان را به قطب تولید این محصولات تبدیل کرده است. علاوه بر تامین نیاز داخلی استان بیش از ۵۰ درصد مازاد  تولید در استان‌های همجوار عرضه می‌شود.

استان قزوین از دهه ۴۰ در حوزه کشاورزی مدرن پیشگام بوده و اکنون نیز به همت محققان و دارا بودن بیش از ۱۶ عضو هیات علمی به عنوان آغاز کننده کشاورزی دانش‌بنیان وارد میدان شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها اجرای کشاورزی هوشمند در حوزه نظارت بر نانوایی‌ها و پایش اراضی کشاورزی است.

اگر بخواهیم در حوزه اراضی کشاورزی تحولی شگرف را در طول تاریخ ایران جستجو کنیم، استان قزوین را باید در سرفهرست کارها قرار داد؛ چرا که علاوه بر قرار گرفتن آن در رتبه نخست رفع تداخل اراضی،‌ در ۷۰ سال گذشته نیز این استان برای اولین بار در کشور توانست برای اراضی کشاورزی روستاهای مور آباد و حاجی تپه اسناد ثبتی صادر کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید