Iranian Agriculture News Agency

بازدید استاندار قزوین از یک مزرعه تولید پسته در بویین زهرا

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین روز سه‌شنبه از یک مزرعه تولید پسته (کشت بافت، کمپوست و باغ مادری پسته ) در شهرستان بویین زهرا بازدید کرد.

بازدید استاندار قزوین از یک مزرعه تولید پسته در بویین زهرا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، در این بازدید که ظهر امروز در واحد کشت و صنعت کوه بنان تات سبز از توابع شهرستان بویین زهرا انجام شد، رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و میثم پیله فروش معاون امور اقتصادی استاندار نیز حضور داشتند.

در قسمتی از این واحد کشت بافت گیاهی به شیوه دانش بنیان و با استفاده از دستاوردهای تکنولوژی و تحقیقاتی در سطح ملی و بین المللی تلاش می‌کند تا نهالی سالم و اصیل را تولید کرده و آن را به سایر کشورها صادر کند.

در این واحد کشت بافت، پایه رویشی هیبرید آروتا به عنوان اولین پایه هیبرید اصلاح شده پسته در ایران و همچنین پایه و ارقام تجاری گردو و انار در دستور کار قرار گرفته است.

بخش دیگری از این واحد کشت و صنعت شامل دو مجموعه زراعی تات سبز و پاپلی به مساحت ۴۱۰ هکتار است که به ترتیب ۲۱۵ و ۱۹۵ هکتار باغ پسته با ارقام اکبری، احمد آقایی، قزوینی و فندوقی تولید می‌کنند؛ در این دو مزرعه از شیوه آبیاری قطره‌ای استفاده شده و میزان برداشت محصول در این دو مجموعه ۱.۸ تن پسته خشک در هکتار است.

گفتنی است در این مجموعه کشت و صنعت، یک واحد کارخانه تولید کمپوست ارگانیک با ظرفیت سالانه ۳۵ هزار تن در سال با تکنولوژی روز اروپایی و با سرمایه گذاری ۲ میلیون دلار به عنوان بزرگترین واحد تولیدی این محصول در خاورمیانه فعالیت دارد.

راه اندازی آزمایشگاه مرجع آب، خاک و گیاه با سرمایه گذاری ۳۵۰ هزار دلار، احداث کارخانه تولید کودهای مایع آلی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون لیتر در سال با فناوری روز کره جنوبی و وجود ۸۳ فارم مرغداری و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون قطعه پولت تخمگذار از دیگر مشخصات این واحد تولیدی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید