Iranian Agriculture News Agency

در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها قزوین انجام شد؛

کشت محصولات مختلف دیم در بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام اینکه تاکنون ۲۰ هزار و ۷۴۸ هکتار از اراضی دیم استان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها، به زیر کشت محصولات مختلف دیم رفته است، به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای این طرح پرداخت.

کشت محصولات مختلف دیم در بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین مجید اسماعیلی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: برنامه ابلاغی برای اجرای این طرح در استان ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تعیین شده که شامل ۱۵ هزار هکتار گندم دیم، ۵ هزار هکتار جو دیم، ۴ هزار هکتار نخود دیم، ۲ هزار هکتار علوفه دیم و ۴ هزار هکتار دانه های روغنی است.

 اسماعیلی با بیان اینکه این طرح توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال اجرا می باشد، خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۳ هزار و ۴۹۰ هکتار قرارداد کشت در قالب این طرح با ۱۰۹۸ تن از کشاورزان دیمکار استان منعقد شده است که همانطور که گفته شد کشت در ۲۰ هزار و ۷۴۸ هکتار به انجام رسیده است.

 معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از این سطح زیرکشت تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی به‌عنوان رکن اصلی طرح جهش تولید در دیمزارها محسوب می‌شود، اظهار داشت: در این راستا، ۸۶۵ هکتار از کشت‌های انجام شده در قالب این طرح، به صورت کشت مستقیم بوده است.

اسماعیلی افزود: در راستای حمایت از کشاورزان دراین طرح، تاکنون ۷ هزار و ۸۶۶ کیلو بذرمال به صورت رایگان در بین کشاورزی توزیع شده و هزار و ۶۷۵ تن بذور گندم و جو نیز با بذرمال تیمار شده است

 وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حمایتی انجام شده در قالب این طرح می‎‌توان به توزیع ۲۲ هزار و ۶۵۰ کیلو انواع بذور علوفه نظیر خلر، ماشک، گاودانه و یونجه دیم بین کشاورزان مجری طرح اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به نقش ترویج و آموزش کشاورزی در این طرح تاکید کرد و یادآور شد: در این طرح جهت ارتقای سطح دانش کشاورزان تاکنون ۷۶ مورد کلاس، کارگاه و دوره آموزشی توسط همکاران مدیریت ترویج کشاورزی این سازمان برگزار شده و هزار و ۵۷۰ نفر از کشاورزان استان آموزش داده شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: همچنین کشاورزان استان جهت خرید ادوات موردنیاز با سود ۴ درصد جهت دریافت تسهیلات به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان با عاملیت بانک ملی معرفی شده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: در راستای تعریف الگوی مناسب کشت گیاهان دارویی، ۵۶ هکتار گیاه دارویی زیره، بالنگو و سیاه دانه کشت شده و همچنین به منظور انتقال یافته های جدید به بهره برداران یک مورد پایگاه نوآوری ویژه محصولات دیم در سطح ۱۲ هکتار ایجاد شده است.

این مقام مسئول مهمترین هدف اجرای این طرح را جهش تولید محصولات کشاورزی دیم با استفاده از آب سبز (آب باران)، ارتقای عملکرد در واحد سطح، اصلاح الگوی کشت در دیمزارها و ارتقای معیشت کشاورزان ذکر کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید