Iranian Agriculture News Agency

به همت یک بانوی متخصص کشاورزی؛

کاشت گیاه دارویی سیاه دانه در قیروکارزین

یک بانوی متخصص رشته کشاورزی برای اولین بار در شهرستان قیروکارزین اقدام به کشت یک هکتار گیاه دارویی سیاه دانه در اراضی منطقه سرچشمه از بخش مرکزی این شهرستان کرد.

کاشت گیاه دارویی سیاه دانه در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، صفیه پذیره با اشاره به کشت موفق و آزمایشی سیاه دانه در سال گذشته در یک قطعه از اراضی شهرستان قیروکارزین، گفت: اواخر آبان ماه بهترین زمان کاشت این گیاه دارویی است به همین منظور عملیات کاشت در تاریخ بیست و چهارم آبان ماه انجام شد.

این کشاورز با بیان اینکه سیاه دانه از ریزدانه ها است، تصریح کرد: عملیات کشت این محصول به صورت مکانیزه با یک دستگاه ریز دانه کار و با استفاده از بذر رقم هندی به میزان قریب به هفت کیلوگرم در هکتار انجام شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت کاربرد کودهای شیمیایی زیر کشت خصوصا کود های گوگردی، قبل از عملیات کاشت مزرعه مذکور از سولفات آمنیوم به میزان 50 کیلوگرم در هکتار و اسید هیومیک پودری به میزان یک کلیوگرم در هکتار استفاده شده است.

 او با اشاره با اینکه گیاه دارویی سیاه دانه یک ساله و در اردیبهشت ماه سال آتی به مرحله برداشت می رسد، ابراز کرد: برآورد می شود بتوانیم بیش از 1500 کیلوگرم محصول از سطح زیر کشت برداشت نماییم.

این متخصص کشاورزی با تاکید بر کم آب بر بودن گیاهان دارویی، اضافه کرد: با توجه به نداشتن منابع مالی و عدم تعلق تسهیلات آبیاری تحت فشار به گیاه دارویی سیاه دانه موفق به اجرای این سیستم  در مزرعه نشدم اما در صورت اجرا، عملکرد این مزرعه افزایش حداقل 15 درصدی داشت.

پذیره که خود از اولین تولید کنندگان محصولات گواهی شده و استاندارد در شهرستان قیروکارزین است و به عنوان مدیر کنترل کیفیت مزارع متقاضی گواهی استاندارد نیز فعالیت می کند، تاکید کرد: بنا است روند تولید محصول استاندارد سیاه دانه در این مزرعه دنبال و اقدامات لازم در دستور کار باشد.

به گفته وی؛ در حال حاظر هر کیلوگرم سیاه دانه در بازار افزون بر یک میلیون ریال ارزش دارد که توسعه کشت این گیاه دارویی می تواند بر افزایش درآمد کشاورزان و کمک به معیشت آنان نقش بسزایی داشته باشد.

 

حجم ویدیو: 12.83M | مدت زمان ویدیو: 00:01:20
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید