Iranian Agriculture News Agency

علل ترشیدگی و ریزش میوه خرما در جهرم بررسی شد

محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس از خسارت شدید ترشیدگی و ریزش میوه خرما به باغداران شهرستان جهرم خبر داد و گفت: علل این موضوع بررسی شد.

علل ترشیدگی و ریزش میوه خرما در جهرم بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید زرگری با بیان اینکه تیم یاوران تولید از باغ های خرمای جهرم بازدید کردند، ابراز کرد: بارندگی های بی موقع و تغییرات اقلیمی شامل درجه حرارت و رطوبت بالا یکی از عوامل ترشیدگی و ریزش میوه خرما به خصوص در ارقام تر مانند شاهانی است.

به گفته وی؛ بارندگی های موسمی در اواخر تیر و اوایل مرداد ماه در چند مرحله با فاصله هفت تا ۱۰ روز در منطقه  اتفاق افتاده است و در این زمان میوه خرما در مرحله کیمری بود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: باغداران می توانند با رعایت اصول به باغی، ضدعفونی،‌ پوشش خوشه های خرما با کاغذ گرافت در مرحله کیمری از خسارات ترشیدگی و ریزش میوه جلوگیری کنند.

زرگری تاکید کرد: ضروری است صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بررسی، ارزیابی و پرداخت خسارت به محصولات بیمه شده اقدام کند.

مراحل رشد خرما شامل حبابوک، کیمری، خلال و رطب است، میوه کوچک خرما که بلافاصله پس از تلقیح تشکیل می گردد حبابوک نام دارد. مرحله کیمری با اتمام مرحله حبابوک آغاز می شود. این دوره طولانی ترین مرحله رسیدن خرما به حساب می آید زیرا طول این دوره حدود ۹ هفته می باشد. این زمان از آغاز پنجمین هفته پس از تلقیح شروع می شود و در پایان هفته چهاردهم خاتمه می یابد. رنگ میوه در این دوره سبز رنگ بوده و بذر که از میانه این مرحله با تراکمی کم در وزن و حجم آغاز ولی در نیمه دوم این مرحله به حداکثر ممکن به رشد در حجم و وزن ادامه داده، تا جایی که در پایان این مرحله به حداکثر رشد خود می رسند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید