Iranian Agriculture News Agency

‌در راستای توانمند سازی زنان روستایی؛

کاشت کاسنی توسط بانوان روستایی در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کاشت پنج هزار متر گیاه دارویی کاسنی توسط بانوان روستایی در حومه این شهرستان خبر داد.

کاشت کاسنی توسط بانوان روستایی در مرودشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی گفت: در اجرای این طرح برای یک نفر از بانوان به عنوان مجری و سه نفر دیگراز بانوان نیز اشتغال زایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست برداشت ده تن کاسنی تَرتولید شده است، اظهار کرد: با احتساب سه مرحله برداشت، پیش بینی می شود 30 تن کاسنی تَر تولید شود و محصول تولیدی بنابر هماهنگی های صورت گرفته به شهرستان های شیراز، برازجان و میمند ارسال می شود.

این مسئول با بیان اینکه برداشت محصول توسط زنان در سه مرحله انجام می شود، ابراز کرد: مرحله اول با هدف برداشت برگ و مصرف تازه خوری از اواخر فروردین ماه آغاز شده است.

رحیمی افزود: برداشت مرحله دوم در مرحله گلدهی و به منظور تهیه عرق کاسنی و برداشت مرحله سوم نیز به صورت بذری انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه طرح مذکور بر اساس تفاهم نامه همکاری معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به اجرا درآمده است، اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی، تولید، فرآوری و ایجاد زنجیره ارزش غذایی توسط جامعه زنان روستایی و ترویج مصرف کمتر نهاده های شیمیایی در روند تولید گیاهان دارویی از اهداف اصلی طرح است.

رحیمی با اشاره به مصرف حداقل سموم و نهاده ها در اجرای این طرح  تصریح کرد: برنامه ریزی برای نمونه برداری قبل از برداشت به منظور تعیین حد مجاز آلاینده ها توسط شرکت بازرسی نیز انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این که خشک کردن محصول به صورت سنتی مشکلاتی را در زمینه تامین سوخت برای بانوان به وجود آورده است، ابراز کرد: با رایزنی اداره آموزش و ترویج شهرستان برنامه ریزی و هماهنگی لازم به منظور استفاده از ظرفیت خط تولید گیاهان دارویی و دمنوش های گیاهی متعلق به تعاونی سبز سلامت زنان روستایی عضو صندوق در شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: با توجه به نیاز آبی کم این محصول، مقرون به صرفه بودن، مقاومت و سازگاری آن با شرایط منطقه و نیز با توجه به اینکه از تمام اجزای گیاه کاسنی از جمله ریشه و ساقه آن استفاده می‌شود می‌توان از این محصول در تغییر الگوی کشت منطقه و سوق دادن آن به سمت محصولات کم آب بر استفاده کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید