Iranian Agriculture News Agency

ممنوعیت دخالت افراد غیرمتخصص در فعالیت های باغبانی مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به ورود افراد فاقد تخصص در فعالیت های باغبانی این شهرستان گفت: احداث باغ ها خصوصا پسته، تامین پیوندک، تهیه نهال و ... باید توسط افراد با تجربه و دارای مجوز صورت بگیرد.

ممنوعیت دخالت افراد غیرمتخصص در فعالیت های باغبانی مرودشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته از فعالیت افراد غیر متخصص در این زمینه جلوگیری خواهد شد، تصریح کرد: پیوند های انجام شده توسط این افراد، کیفیت پایین محصول و خشکی باغ ها را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر دخالت افراد سودجو در احداث باغها با رعایت فاصله کمتر بین درختان و کاشت تعداد بیشتری درخت رویت شده است، تصریح کرد: این درختان در سال دوم و در زمان پیوند زدن هزینه پیوند چندین برابری را به بهره بردار تحمیل خواهد کرد.

رحیمی با بیان اینکه برای متقاضیان احداث باغ پسته کلاس های آموزشی برگزار می شود، تصریح کرد: آموزش ها نیز توسط کارشناسان و افراد دارای مجوز و زیر نظر مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار می شود.

به گفته وی؛ ضروری است برای خرید هر نوع اندام تکثیری از جمله پیاز زعفران، خرید نهال از نهالستان ها، خرید پیوندک گردو و بادام به منظور سرشاخه کاری این باغ ها ، اصلاح و احیای باغ های زیتون و... نیز مشاوره با کارشناسان و یا مراکز خصوصی مورد تایید جهاد کشاورزی انجام شود.

رحیمی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان کشت زعفران، متقاضیان خرید پیاز زعفران نیزباید پیاز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند  و توصیه می شود از مراکزی که در زمینه کشت و کار و کیفیت پیاز زعفران تخصص و آشنایی کافی ندارند، خرید نکنند.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت به فعالیت های ترویجی در زمینه احداث اصولی باغ ها اشاره کرد و افزود: نصب بنر در مراکز جهاد کشاورزی و اطلاع رسانی به متقاضیان در فضای مجازی  در زمینه احداث اصولی باغ ها ضروری است و باید بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول، عدم وجود باغ های مادری استاندارد به منظور تهیه اندام های تکثیری مورد نیاز در شهرستان و همچنین سودآوری بالای طرح های احداث باغ و ناآگاهی بهره برداران را دلیل عمده ورود افرادغیر متخصص در فعالیت های باغی شهرستان و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد.

در شهرستان مرودشت بالغ بر هفت هزار هکتار باغ از جمله پسته، بادام؛ گردو، انار، انگور، زیتون ، انواع  دانه دار و هسته دار ها و ... وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید