Iranian Agriculture News Agency

با مشارکت بهره برداران؛

کانال قنات سر آسیاب قیر لایروبی شد

رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از تجربه موفق و مشارکت جمعی بهره برداران در لایروبی و پاک سازی کانال انتقال آب قنات سر آسیاب شهر قیر خبر داد.

کانال قنات سر آسیاب قیر لایروبی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حبیب کوهکن گفت: قسمت ابتدایی کانال سرآسیاب به طول 300 متر بر اثر بارندگی های اخیر و ریزش کوه مسدود و میزان دبی آب خروجی کاهش یافته بود که پس از رایزنی های لازم و با هماهنگی های انجام شده ذی نفعان نسبت به انجام این مهم  اقدام کردند.

این کارشناس افزود: کانال اصلی این قنات بیش از یک کیلومتر طول دارد که نزدیک به 500 متر از قسمت پائین دست آن با اعتبارات استانی دو میلیارد ریالی در سال های گذشته مرمت و بازسازی شده است.  

وی با اشاره به اینکه میزان دبی آب این قنات بیش از صد لیتر بر ثانیه است، تصریح کرد: با توجه به کوهستانی بودن مابقی مسیر کانال؛ تخصیص اعتبار ویژه به منظور مرمت و بهسازی آن از خسارت های احتمالی و هدر روی آب جلوگیری خواهد کرد. 

به گفته کوهکن، آب جاری شده از این قنات علاوه بر مشروب کردن قریب به 200 هکتار از اراضی و باغ های حومه شهر قیر موجب رونق تفرجگاه و ایجاد فضای سبز شهری شده است.

رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: با آموزش و ترویج فرهنگ مشارکت، مردم نسبت به انفال و دارایی های عمومی احساس مسئولیت کرده و به حل مشکلات کمک می کنند.

قنات سرآسیاب شهر قیر یکی از مناطق طبیعی گردشگری در جنوب فارس بوده که تفرجگاه و مظهر همیشه جوشان آن در فاصله چند صد متری شمال شرق شهر قیر واقع شده است.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید