Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی :

ضرورت طرح تعادل بخشی با توجه به کمبود منابع آبی کشور

مدیر کل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کمبود منابع آبی کشور طرح تعادل بخشی در دستور کار قرار گرفته است و این مهم مورد تاکید دو وزیر نیرو و جهاد کشاورزی است .

ضرورت طرح تعادل بخشی با توجه به کمبود منابع آبی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، رضا سرافرازی در نشست کارگروه طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان فارس افزود: بعد از تصویب طرح تعادل بخشی در کشور، مقرر شد کارگروهی در استان ها تشکیل و مواردی که مورد تعهد و نقاط مشترک دو وزارتخانه است در جلسات متعدد به صورت ماهیانه مورد بررسی و گزارش های ارسالی از استان ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در اجرای طرح تعادل بخشی نقش نظام بهره برداری، مردم و تشکل ها می تواند خیلی مهم باشد بنابراین تقاضای ما از سازمان های جهاد کشاورزی استان ها این است که در قالب نظام های بهره برداری مشارکت مردم جدی گرفته شود بار عمده این طرح بر عهده این عزیزان است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پیاده سازی الگوی کشت در منطقه و اجرای سیستم های نوین آبیاری دو وظیفه مهمی است که وزارت جهاد کشاورزی در اجرای طرح تعادل بخشی بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آبیاری تحت فشار می توانیم راندمان آبیاری قطره ای را تا 90 درصد افزایش دهیم و این افزایش راندمان آبیاری، پتانسیلی است که می توان ایجاد کرد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است.

سرافرازی تاکید کرد: ما بایستی برای هر دشت ابتدا با جمع آوری اطلاعات و آمار بخش کشاورزی و منابع آب و تدقیق آن صحت آب قابل برنامه ریزی هر دشت را بررسی تا براساس آن بتوانیم الگوی کشت را در آن دشت ترسیم نمائیم. بنابراین تدقیق اطلاعات و آمار بصورت بانک مشترک در طرح تعادل بخشی بسیار مهم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید