Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد:

مدیریت مصرف آب با آخرین نسل سامانه آبیاری هوشمند

واحد تحقیق و توسعهR&D کارخانجات مخابراتی ایران، موفق به طراحی سامانه‌های دانش بنیانی شد که در بخش کشاورزی کاربرد دارد.

مدیریت مصرف آب با آخرین نسل سامانه آبیاری هوشمند

کارخانجات مخابراتی ایران متعلق به استان فارس و یکی از بزرگترین کارخانجات کشور، موفق به طراحی سامانه‌های دانش بنیان شده است. رکسانا نیر، کارشناس واحد تحقیق و توسعه و نماینده کارخانجات مخابراتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان فارس از جزئیات این سامانه‌ها می‌گوید. مشروح این گفت‌وگو را در پی بخوانید:

یکی از سامانه‌های دانش بنیانی که کارآیی بیشتری در بخش کشاورزی دارد، معرفی کنید؟

آخرین نسل سامانه آبیاری هوشمند که ساخت آن به مدت ده سال، از طراحی تا تکمیل نهایی در واحد تحقیق و توسعه R&D  به طول انجامید، مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. این دستگاه ثبت اختراع و به‌عنوان یکی از سامانه های نوین شناسایی شد که تاکنون تعداد زیادی از جوایز کشوری و استانی را به خود اختصاص داده است.

نحوه عملکرد این سامانه چگونه است؟

سامانه آبیاری هوشمند مبتنی بر تکنولوژی IOT یا ارتباطی اینترنت اشیاء است که جدیدترین تکنولوژی به روز در دنیا بوده و شرایطی را فراهم می کند تا اشیاء در بستر اینترنت با هم ارتباط داشته باشند.

آیا پیش از شما فرد یا افرادی این تکنولوژی را ارائه دادند؟

کارخانجات مخابراتی ایران به‌عنوان اولین کارخانه و واحد تحقیقاتی پیشرو در این زمینه موفق به تولید دستگاه سامانه آبیاری هوشمند مبتنی بر IOT شده است.

هدف از تولید سامانه آبیاری هوشمند چیست؟

با توجه به نیاز آبی کشور و بحران بی‌آبی، این سامانه باغ ها و مزارع کشور را پوشش می دهد و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می شود.

نحوه کار دستگاه سامانه آبیاری هوشمند چگونه است؟

در این سامانه، سنسورهایی که درون خاک قرار می گیرد دما و رطوبت خاک و سنسورهایی نیز دما و رطوبت هوا را تشخیص می دهند که پس از آنالیز نتایج، نیاز آبی ریشه گیاه مشخص می شود. با توجه به اینکه کشاورزان اطلاعات دقیقی راجع به میزان آبیاری ندارند و در صورتی میزان آبیاری کمتر از میزان مورد نیاز باشد گیاه و اگر بیشتر باشد ریشه گیاه آسیب می بیند. این دستگاه قادر است نیاز دقیق آبی گیاه را تعیین و میزان حجم آبی که باید استفاده شود را مشخص و به کشاورز اعلام کند. کشاورزان و باغداران با استفاده از این سامانه قادر خواهند بود از طریق موبایل یا تبلت از راه دور اطلاعات سامانه را مشاهده و آبیاری مزرعه یا باغ خود را کنترل کنند.

آیا سامانه آبیاری هوشمند تنها در مزارع و باغ هایی که مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار باشد، کاربرد دارد؟

دو نوع سامانه آبیاری هوشمند وجود دارد که یک نوع مربوط به سیستم های آبیاری تحت فشار و نوع دوم مربوط به سیستم‌های غرقابی است. سامانه در سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به اینکه به پمپ متصل است این قابلیت را دارد که بهره بردار از راه دور پمپ را قطع و وصل کند و در حالت اتوماتیک سیستم آبیاری را انجام دهد اما در آبیاری غرقابی استفاده از سامانه هوشمند، صرفا به منظور پایش میزان نیاز آبی است. کاربرد سامانه آبیاری هوشمند، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، برق و نیروی انسانی، افزایش عملکرد محصول را به دنبال دارد.

سامانه آبیاری هوشمند در سطح استان فارس فقط کاربرد دارد؟

این سامانه قابلیت استفاده در تمام کشور دارد، شما می توانید با مراجعه به سایت کارخانجات مخابراتی ایران در صورت نیاز و تماس با کارشناسان واحد مربوطه اطلاعات بیشتری راجع به این دستگاه کسب کنید، در حال حاضر جهاد کشاورزی و سایر ارگان ها با ما قرارداد دارند و در تلاش هستیم که به صورت گسترده تمام کشور را پوشش دهیم.

سایر سامانه هایی که کارخانجات مخابراتی ایران طراحی کرده و موفق به کسب گواهی دانش بنیان شده است را معرفی کنید؟

سامانه هواشناسی که پارامترهای دقیق هواشناسی از جمله جهت و سرعت باد، میزان تابش نور خورشید، دما و رطوبت هوا اندازه‌گیری و  به کاربر اعلام می کند و در باغ ها، مزارع، فرودگاه ها و به طور کلی در هر مکانی که اطلاعات هواشنایی مورد نیاز باشد، قابل استفاده است. دستگاه دیگر سامانه آزمایشگاه سیار آب و خاک است، این سامانه قابل حمل بوده و به کشاورز یا باغدار اجازه می دهد که پارامترهای دقیق آب و خاک را در محل مورد نیاز و بدون مراجعه به آزمایشگاه آب و خاک اندازه گیری کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید