Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

مایه کوبی توام تب برفکی و بروسلوز گاوی آغاز شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قیروکارزین گفت: طرح مایه کوبی همزمان علیه بیماری های تب برفکی و تب مالت در دام سنگین از یازدهم آبان ماه دراین شهرستان آغاز که به مدت 30 روز کاری ادامه خواهد داشت.

 مایه کوبی توام  تب برفکی و بروسلوز گاوی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد جواد موسوی افزود: بهای واکسن ها با احتساب ارز یارانه ای به عهده دامدار و اجرت واکسیناتور ها کاملا رایگان است.

به گفته وی عملیات مایه کوبی توسط مراکز بخش خصوصی و با به کار گیری دو اکیپ مایه کوب در سطح شهرستان قیروکارزین انجام می شود.

 موسوی تصریح کرد: مایه کوبی هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام شود و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سر سوزن پس از مایه کوبی عوض می شود.

او با اشاره به اینکه تب برفکی یک  بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، گفت: ایجاد تب شدید، آب ریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی هست.

این مقام مسئول اظهار کرد: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب شده که باکتری ایجاد کننده بیماری طیف وسیعی از پستانداران را مبتلا می کند. 

وی افزود: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد.

موسوی از دامداران خواست برای اجرای موفق این طرح با گروه های مایه کوبی همکاری لازم را داشته باشند تا از ابتلای دام ها به این بیماری ها جلوگیری و در این مدت از وارد کردن دام تازه به مجموعه دامداری خودداری کنند.

تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از بروز و شیوع آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد لذا گاوداران قیروکارزین جهت انجام هماهنگی لازم برای واکسینه کردن دام های خود به مراکز مایه کوبی خصوصی یا شبکه دامپزشکی شهرستان مراجعه یا با شماره 54523300- 071 تماس بگیرند.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید