Iranian Agriculture News Agency

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در سطح مزارع فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سطحی بالغ‌بر ۴۰ هزار هکتار مبارزه کنترلی و پیشگیری علیه زنگ زرد و ۱۴۸ هزار هکتار مبارزه بر علیه آفت سن و ۲۶۱ هزار هکتار نیز مبارزه بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم این استان انجام شده است.

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در سطح مزارع فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، جاوید عباسی بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی و پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر شیوع بیماری‌های برگی خصوصاً زنگ زرد و افزایش تراکم آفت سن غلات، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زا به‌صورت شبانه روزی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در سطح مزارع گندم استان فارس انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت زا در سطح مزارع گندم تا پایان خرداد ماه در فارس ادامه دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد و شمالی استان فارس گزارش نشده است.

وی صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به‌صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن غلات در فارس برشمرد و افزود: خوشبختانه تاکنون بیماری زنگ زرد شیوع و اپیدمی گسترده نداشته و به‌صورت لکه‌ای در برخی از مزارع مشاهده شده است که بلافاصله عملیات کانون کوبی در مزارع آلوده و یا مبارزات پیشگیری در مناطق مستعد توسعه بیماری انجام شده است، همچنین عملیات مبارزه با سن مادری بجز در مناطق شمالی در سایر مناطق استان فارس به اتمام رسیده و مبارزه با پوره در حال انجام است. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: کشاورزان استان فارسی می‌توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه نسبت به سمپاشی مزارع خود علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

photo_2024-04-28_09-47-55

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید