Iranian Agriculture News Agency

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: نخستین دسته جات از این ملخ‌ها روز 23 اسفندماه به‌صورت دسته جات پوره در بستر تالاب پریشان مشاهده شد و عملیات مبارزه و کانون کوبی با این آفت خطرناک سریعا آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، حمید رشیدی بیان کرد: ملخ مراکشی یکی از ملخ‌های خسارت‌زا در جهان محسوب می‌شود و در درجه اول آفت غلات است و در نقاطی که پنبه یا گیاهان صیفی و صنعتی هم وجود داشته باشد، از حمله این حشره مصون نخواهند ماند.

به گفته وی؛ این آفت می‌تواند به محصولات زراعی و مرتعی خسارت وارد کند و با گرم‌تر شدن هوا مراحل رشدی آن سریع‌تر کامل شده و تخم ریزی می‌کنند که در صورت عدم مبارزه می‌تواند آسیب جدی به مزارع گندم و سایر محصولات وارد کند و به‌عنوان یک تهدید کننده امنیت غذایی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول توضیح داد: در سال گذشته به دلیل مناسب بودن بافت خاک سطح تالاب پریشان و شرایط مناسب دمایی و رطوبتی با تراکم بالای دسته جات ملخ مراکشی مواجه بودیم که در سطح 28 هزار هکتار عملیات مبارزه انجام شد. همچنین مناسب بودن بستر تالاب پریشان برای تخم‌ریزی و رشد ملخ مراکشی، تأخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و ایجاد خسارت می‌شود.

رشیدی گفت: از اسفند سال گذشته تا کنون به‌صورت روزانه و مرتب اکیپ‌های پایش سطح دریاچه را ردیابی و کانون‌های آلوده را شناسایی و سریعا به گروه‌های عملیاتی اعلام کردند و این روند شناسایی و مبارزه تا رفع خطر ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به طور متوسط روزانه حدود 700 تا هزار هکتار از اراضی توسط سه اکیپ خودرویی مجهز با برنامه‌ریزی منظم و نظارت مدیریت حفظ نباتات استان و کارشناسان فنی بخش حفظ نباتات این معاونت مبازره را انجام می دهند و تا کنون بالغ‌بر 15 هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

رشیدی یادآور شد: برای کنترل طغیان آفت ملخ مراکشی احتیاج مبرم به همکاری مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی است که در این راستا با هماهنگی‌های انجام شده یک اکیپ مبارزه از طریق سازمان حفظ نباتات کشور به شهرستان اعزام و در امر کنترل و مبارزه با جهاد کشاورزی شهرستان همکاری می‌کنند.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید