Iranian Agriculture News Agency

پایش و ردیابی کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: پایش و ردیابی آفت کرم برگ‌خوار پاییزه، به‌منظور پیشگیری از انتشار این آفت به دو صورت مشاهده‌ای و استفاده از تله‌های فرمونی در مزارع این شهرستان در حال انجام است.

پایش و ردیابی کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع  فراشبند

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، امیر ارسلان حق شناس بیان کرد: با توجه به مشاهده این آفت خطرناک در برخی از استان‌ها از جمله کرمان، فارس و هرمزگان، ردیابی این آفت با حساسیت بیشتر در شهرستان فراشبند ادامه دارد تا مانع از ورود آن شده و یا در صورت ورود با مبارزه به موقع از انتشار آن پیشگیری شود. 

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین میزبان آفت کرم برگ‌خوار پاییزه، گیاهان علوفه‌ای هستند که می‌تواند یک تهدید مهم برای بخش کشاورزی و دامداری باشد، چرا که این آفت، با داشتن دامنه میزبانی وسیع بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی، دارای قدرت پرواز و ظرفیت خسارت‌زایی بالایی است. 

به گفته این مقام مسئول؛ لاروهای این آفت به رنگ سبز روشن تا قهوه‌ای تیره با خطوط طولی روشن در امتداد بدن هستند و در حشرات نر بال‌های جلوئی خاکستری تیره با لکه‌های خالدار قهوه‌ای رنگ و نقاط سفید مثلثی شکل در نزدیک مرکز بال است. 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فراشبند تأکید کرد: از آنجا که یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال آفت علاوه بر پرواز حشره بالغ، ورود تخم، لارو یا شفیره به همراه اندام‌های گیاه میزبان است، دامداران و تعاونی‌های دامداری می بایست از ورود علوفه تازه از استان‌های آلوده، خودداری کرده و موارد مشکوک را در اولین فرصت به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع دهند. 

وی افزود: کرم برگ‌خوار پاییزه، یک آفت خسارت‌بار برای بخش کشاورزی است، بنابراین همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران کشاورزی باید برای پیشگیری از ورود این آفت به مزارع شهرستان، همکاری لازم را داشته باشند.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید