Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات فارس هشدار داد:

ضرورت پایش مزارع نسبت به آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ضرورت پایش مزارع شتوی این استان و گزارش مشاهده آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه خبر داد.

ضرورت پایش مزارع نسبت به آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، جاوید عباسی بیان کرد: این آفت، خطرناک و پلی فاژ است و می‌تواند به ۳۵۷ میزبان گیاهی ازجمله ذرت، گندم، سورگوم و پنبه خسارت وارد کند.

وی با اشاره به اینکه این آفت می‌تواند روزانه تا ۱۰۰ کیلومتر پرواز و مناطق جدیدی را آلوده کند، گفت: با توجه به‌احتمال فعالیت و ایجاد خسارت در مزارع گندم و جو، کارشناسان جهاد کشاورزی و اعضاء شبکه مراقبت در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز خدمات کشاورزی نسبت به پایش مستمر مزارع شتوی اقدام‌ می‌کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مزارع ذرت شهرستان داراب نخستین منطقه مشاهده این آفت در استان فارس بود و دیگر شهرستان‌هایی که وجود آن را در مزارع ذرت گزارش دادند استهبان، فسا، جویم، لارستان و گراش بودند.

به گفته وی؛ تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه در دیگر شهرستان‌های استان فارس اعلام‌نشده است.

عباسی، اقدامات مدیریتی در کنترل کرم برگخوار پاییزه را موفقیت‌آمیز دانست و افزود: در حال حاضر مزارع ذرت آلوده تحت کنترل هستند و خسارت اقتصادی به آن‌ها وارد نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به اقدامات انجام‌شده در مبارزه با این آفت اشاره کرد و گفت: طرح موضوع در شورای کشاورزی و بحران استان فارس و شهرستان‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارشناسان و بهره‌برداران، نصب بنر و اطلاعیه‌های مربوطه و تأمین سموم موردنیاز برای مبارزه با آفت از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده توسط مدیریت حفظ نباتات است.

عباسی بیان کرد: گزارش مشاهده این آفت ابتدا در شهریورماه از استان‌های کرمان و هرمزگان بود و سپس از استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان گزارش شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید