Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تولید سالانه بیش از 760 هزار تن محصولات کشاورزی در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: سالانه بیش از 760 هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل 240 هزار تن محصول زراعی و 520 هزار تن محصول باغی در این شهرستان تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

تولید سالانه بیش از 760 هزار تن محصولات کشاورزی در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، محمد حیدری در حاشیه برگزاری اولین جشنواره مرکبات و نخیلات شهرستان قیروکارزین هم‌زمان با 21 آبان ماه روز این شهرستان بیان کرد: مهم‌ترین محصول باغی این شهرستان لیموشیرین است است که سهم 290 هزار تنی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شهرستان قیروکارزین در تولید محصول لیموشیرین، لیموترش و خرمای زاهدی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در کشور به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: باغداران این شهرستان سالانه حدود 150 هزار تن انواع لیموترش تولید می‌کنند که قسمتی از آن به‌صورت تازه خوری یا پس از فرآوری به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

حیدری با بیان اینکه سالانه بیش از 121 هزار تن خرمای زاهدی از نخلستان‌های تجاری شهرستان قیروکارزین برداشت می‌شود، توضیح داد: قسمت اعظم از این محصول با کیفیت و با ارزش غذایی بالا توسط دلالان و با چند دست واسطه عمدتا از مرزهای شرقی کشور خارج و به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه صادر می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زنجیره‌های ارزش به‌منظور ایجاد ارزش افزوده در محصولات باغی برای باغداران شهرستان قیروکارزین افزود: وجود کارخانه خرما طلایی قیروکارزین در این شهرستان به نوبه خود یک ظرفیت بی نظیر است که در صورت فعالیت با ظرفیت حداکثری نقش بی بدیلی در پایداری تولید و ایجاد ارزش افزوده ایفاء خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت سردخانه‌ای شهرستان قیروکارزین در حال حاضر 25 هزار تن و ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی حدود 10 هزار تن است، یادآور شد: امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا تا پایان سال جاری مجموع این ظرفیت‌ها به 45 هزار تن در سال برسد که می‌تواند در کاهش تلاطم‌های بازار محصولات باغی این شهرستان مثمر اثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اذعان به اینکه سد سلمان فارسی این شهرستان یکی از توانمندی‌های دخیل در بخش کشاورزی است، ادامه داد: تا کنون قریب به 13 کیلومتر از شبکه‌های پایاب سد سلمان فارسی قیروکارزین اجرا و حدود 80 هکتار از آن باقی‌مانده است که تکمیل و بهره‌برداری از این طرح تاثیر شگرفی در رونق بخش کشاورزی این شهرستان می‌تواند داشته باشد.

وی با یادآوری سهم 240 هزار تنی محصولات زراعی از مجموع تولیدات بخش کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: این شهرستان به لحاظ تولید محصولات زراعی نه تنها از قافله تولید عقب نیست بلکه در تولید محصولاتی همچون لوبیا، دانه روغنی کنجد، گوجه‌فرنگی و برخی از محصولات صیفی از تولید بالایی برخوردار است.

 نخستین جشنواره مرکبات و نخیلات شهرستان قیروکارزین هم‌زمان با 21 آبان ماه روز این شهرستان با حضور مدیرکل امور عشایر، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل دفتر گردشگری استانداری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی از مسئولین شهرستانی و عموم مردم برگزار شد.

IMG_7355

IMG_7903

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید