Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت کاملینا در فارس

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود با اقدامات انجام شده کشت دانه روغنی کاملینا در سال زراعی جاری توسعه یابد و به دو هزار هکتار برسد.

توسعه کشت کاملینا در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، مهدی صادقی بیان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارشناسان و بهرهپ‌برداران و پیگیری بیمه محصول کاملینا از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه کشت این دانه روغنی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته 901 هکتار به کشت کاملینا در استان فارس اختصاص داشت، اضافه کرد: از مقدار مذکور حدود 811 هکتار دیمکاری و مابقی همراه با آبیاری تکمیلی بوده است که تماما به مرحله برداشت رسیدند و قریب به 540 تن دانه روغنی برداشت شد.  

وی با اذعان به اینکه کشت و برداشت کاملینا مکانیزه انجام می‌شود، تضویح داد: عمده مزارع کاملینا در شهرستان‌های شیراز، مرودشت، کازرون، فیروزآباد، فسا، جهرم، سپیدان، بیضاء، اقلید، ارسنجان و زرین دشت بوده است.

صادقی با اشاره به اینکه گیاه کاملینا مقاوم به تنش‌های محیطی از جمله سرما، گرما، خشکی، شوری و آفات و بیماری‌ها مقاوم است، یادآور شد: این گیاه با سیستم‌های خاکورزی کم یا بدون خاکورزی سازگار است، مقاومت بالایی به دماهای بالا در زمان گلدهی دارد، کشت آن در انواع بافت خاک حتی خاک‌های سبک و شنی و نیز خاک‌های دارای مواد معدنی پائین به خوبی امکان پذیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید