Iranian Agriculture News Agency

خط اعتباری صنایع تبدیلی و غذایی؛ مطالبه فعالین بخش کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: راه‌اندازی خط اعتباری صنایع تبدیلی و غذایی یک مطالبه اساسی سرمایه‌گذاران و فعالین بخش کشاورزی از رئیس جمهور است.

خط اعتباری صنایع تبدیلی و غذایی؛ مطالبه فعالین بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، کریم ذوالفقاری در پایان سفر به این استان بیان کرد: بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد اما خوشبختانه در مقابل بخش پرسودی هم به شمار می‌آید لذا اختصاص خط اعتباری به آن نیاز فعالین این بخش است.

این مقام مسئول بابیان اینکه بخش عمده‌ای از طرح‌های صنایع تبدیلی و غذایی نیمه‌کاره کشور 60 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با سرمایه‌گذاری خود بخش خصوصی کار انجام‌شده است، افزود: در حال حاضر به 231 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته وضعیت پرداخت تسهیلاتمان رضایت‌بخش بود و حدود 26 هزار میلیارد تومان برای بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح کشور پرداخت‌شده است، بیان کرد: حدود چهار هزار میلیارد تومان تکلیفی بود و قریب به 21 تا 22 میلیارد تومان تسهیلاتی بود که از منابع داخلی بانک‌ها پرداخت شد.

وی با تقدیر از تعامل بانک‌ها خصوصاً بانک کشاورزی در تأمین منابع مالی طرح‌ها خاطرنشان کرد: علی‌رغم محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که وجود دارد توانستند مشکل واحدهایی که در آستانه بهره‌برداری هستند را حل کنند.

ذوالفقاری بابیان اینکه تدوین طرح تحول صنایع تبدیلی تکمیلی بخش کشاورزی در دست اقدام است، ابراز کرد: تمام برنامه‌های ما به‌صراحت و شفافیت برای تحول مکانیزاسیون آماده است، اولویت‌بندی‌ها، شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌ها به تفکیک هرسال تا پنج سال مشخص‌شده است.

به گفته وی؛ لازمه انجام این طرح تأمین خط اعتباری صنایع تبدیلی و تکمیلی است که امیدواریم این اتفاق بیفتد اما تا تعریف این خط اعتباری بنابراین است که پیگیری‌های جدی‌تر کنیم و مطالبه شود از سایر بانک‌ها غیر از بانک کشاورزی چون بانک کشاورزی با تمام توان در خدمت بخش است.

وی افزود: مطابق بندی که در قانون برنامه ششم است سایر بانک‌ها مکلف هستند 15 درصد از سرمایه‌گذاری‌هایشان را در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند و این مطالبه جدی ما است تا در بحث تأمین منابع، بانک‌ها مکلف و موظف شوند تا به سرمایه‌گذاران این بخش خدمات دهند.

ذوالفقاری بابیان اینکه استان فارس یک استان چهارفصل و با مدیران توانمند و کشاورزان قوی است، گفت: در استان فارس محدودیت روزبه‌روز منابع آبی وجود دارد لذا باید انرژی را بگذاریم که کشاورزی خود را مکانیزه‌تر و صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش را اضافه‌تر کنیم.

وی توضیح داد: مکانیزاسیون و صنایع حلقه اول و حلقه انتها هستند. مکانیزاسیون یعنی با آب کمتر تولید بیشتر، با سرمایه کمتر تولید بیشتر و باانرژی کمتر تولید بیشتر و باکیفیت‌تر انجام دهیم.

وی می‌افزاید: وقتی زنجیره و صنایع تبدیلی تکمیلی وجود داشته باشد و واحدهایی باشد که محصولات را فرآوری کند، قیمت عادلانه‌تری را ایجاد می‌کند، مصرف‌کننده محصول تولیدی را بهینه مصرف می‌کند و سوای این بخش اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان فارس هم درزمینهٔ مکانیزاسیون کشاورزی از گذشته جز استان‌های مطرح بود و این خبر خوب هم بدهم که بدون محدودیت یک خط اعتباری مکانیزاسیون را برای استان فارس باز می‌کنیم.

وی بابیان اینکه در سفر به استان فارس به پنج شهرستان سفر کره است و 10 طرح مختلف را بازدید کرده، یادآور شد: قول دادیم حداقل پیگیری‌های خود را انجام دهیم تا منتج به نتیجه شود، امیدواریم در سفر پر خیروبرکتی که رئیس‌جمهور محترم به استان دارند یکی از مطالبه‌های بخش کشاورزی، تعریف خط اعتباری صنایع تبدیلی و تکمیلی محقق شود.

به گفته وی؛ اگر بتوانیم مصوبه 40 هزار میلیارد تومانی را برای کشور داشته باشیم و بخشی از آن‌هم برای استان فارس می‌تواند در رفع مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه واحدها مؤثر باشد.

ذوالفقاری بابیان اینکه طرح‌های بسته‌بندی، درجه‌بندی و صادرات می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در استان فارس با توجه به ظرفیت‌های موجود جاذبه خوبی داشته باشد، گفت: با توجه به وضعیت تولید محصولات این استان و فرآوری گیاهان دارویی، آینده بسیار خوبی با توجه به تنوع اقلیمی مورد انتظار است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع تأمین و تخصیص تراکتورها در استان‌ها نیز پرداخت و گفت: بنا بر پیگیری‌ها مقررشده شرکت تراکتورسازی ایران پیش‌بینی تولیدش را هر سه ماه یک‌بار به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند.

ذوالفقاری اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های تولید تراکتور و بر اساس شاخصه‌های مدنظر مثل میزان تراکتورهای فرسوده هر استان به‌کل مساحت اراضی استان، میزان باغات و مزارع، میزان توزیع تراکتور در بین استان‌ها تعیین و انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید