Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

قنوات اقلید مرمت و بازسازی می‌شود

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس قراردادی که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد کرده‌ایم ظرف سه سال آینده حدود 50 رشته از قنوات شهرستان اقلید مرمت و بازسازی می‌شود.

قنوات اقلید مرمت و بازسازی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، صفدر نیازی شهرکی در حاشیه دور دوم سفر ریاست محترم جمهور و هیات دولت به این استان و سفرش به شهرستان اقلید بیان کرد: مقرر شده که 20 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این قنوات اختصاص یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقلید شهرستان پهناور و بزرگی است و تولیدات کشاورزی آن حدود یک میلیون و 200 هزار تن است که عدد قابل توجهی است، اظهار کرد: طبیعتا ما هم در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به همین میزان که این منطقه قطب کشاورزی است نسبت به این موضوع توجه داریم.

وی با بیان اینکه در مراسم افتتاح و بهره برداری از یک طرح آبیاری نوین در شهرستان اقلید حضور یافته است، افزود: استفاده از سیستمهای آبیاری نوین و سامانههای آبیاری تحت فشار باید توسعه یابد و امیدواریم تا پایان سال کمک لازم و کافی اختصاص یابد.

او با اشاره به اینکه از شهرستان اقلید یک رودخانه با دبی آب بالایی عبور می کند که اختلافاتی مابین شهرداری و وزارت نیرو وجود دارد، بیان کرد: مقرر شد پیگیری کنیم و یک طرح خوب برای اینجا پیاده و ببینیم چطور می توانیم مشکل آب را حل کنیم.

نیازی شهرکی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان انتظار داشتند برای جادههای بین مزارع و کانالها ردیف اعتباری تخصیص یابد، گفت: ما امیدواریم بتوانیم از همین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) کمک بگیریم و به شهرستان کمک کنیم یعنی علاوه بر اعتبارات شهرستانی که وجود دارد ما هم ملی بتوانیم کمک کنیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به اینکه یکی از بزرگترین چالشهای بخش کشاورزی شهرستان اقلید فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع جانبی آن است، ابراز کرد: توسعه سردخانهها، کارخانجات درجه بندی و بسته بندی باید انجام شود تا بتوانیم به ارزش افزوده بهتری برسیم.

نیازی شهرکی افزود: در این خصوص رایزنی خواهم کرد و امیدواریم بتوانیم سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم، ما فقط می توانیم تسهیلات بدهیم کار دیگری نمیتوانیم بکنیم امیدواریم منابع خوبی در اختیار شهرستان بگذاریم و پروژههای خوبی هم اجرا شود.

همزمان با اولین روز از دور دوم سفر ریاست محترم جمهور و هیات دولت به استان فارس آیین افتتاح طرح های آبیاری نوین و گلخانه سبزی و صیفی با حضور "صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی" در شهرستان اقلید برگزار شد.

طرح آبیاری نوین کلاسیک ثابت توسط باقر قهرمانی به نمایندگی از بهره برداران روستای آسپاس شهرستان اقلید در سطح 250 هکتار از اراضی یکپارچهسازی شده با اعتبار100 میلیارد ریال اجرا شده است. در سال جاری تا کنون هزار هکتار طرح آبیاری نوین در شهرستان اقلید اجرا و به بهرهبرداری رسیده است. گلخانه سبزی و صیفی به بهرهبرداری رسیده نیز توسط زین العابدین عسکری از بهره برداران منطقه تیمارجان شهرستان اقلید به اجرا درآمده است که سطح ۲5 هزار متر مربع را داراست و با تسهیلات 110 میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی از طریق بانک کشاورزی و با مجموع سرمایه گذاری۴۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است. شهرستان اقلید دارای ۱۳ هکتار گلخانه فعال بوده و با صدور مجوز گلخانه در سطح ۱۵۰ هکتار گام بزرگی در توسعه کشتهای گلخانهای برداشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید