Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات فارس خبر داد:

تولید سالانه 13 هزارتن محصولات شیلاتی در فارس

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سالانه بیش از 13 هزار تن محصولات شیلاتی و آبزیان در استان فارس تولید می‌شود که شهرستان سپیدان با تولید چهار هزار و 300 تن دارای مقام نخست است.

تولید سالانه 13 هزارتن محصولات شیلاتی در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، علی فلاحی در حاشیه برگزاری جشنواره طبخ آبزیان و غذاهای دریایی در شهرستان سپیدان بیان کرد: این شهرستان با دارا بودن 53 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا حائز رتبه نخست تولید در استان فارس است. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۱ مرکز پرورش و تکثیر بچه ماهی در شهرستان سپیدان وجود دارد، اضافه کرد: این توانمندی یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب و مستعدی است که با توجه به وجود چشمه سارها و رودخانه‌های موجود در شهرستان سپیدان ایجاد شده که مضافا می‌تواند در توسعه گردشگری و عرضه آبزیان و افزایش مصرف این محصولات اثر گذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف و وظایف همه دولت‌ها در تمامی کشورها این است که تلاش کنند سطح سلامت و سطح زندگی مردم جامعه خود را ارتقا دهند، ابراز کرد: پرورش نسل‌های سالم‌تر و کاهش هزینه‌های درمانی از طریق ایجاد امنیت غذایی و ارائه یک الگوی تغذیه‌ای مناسب حاصل می‌شود. 

فلاحی افزود: برای رسیدن به این هدف می‌توانیم افزایش مصرف آبزیان را به‌عنوان یکی از راه‌های پیش روی دنبال کنیم زیرا که یکی از موثرترین روش‌های ارتقاء سطح سلامت جامعه مصرف کافی آبزیان است به طوری که شاخص سالیانه آن را به‌عنوان یک معیار برای  سنجش سطح سلامت جامعه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های جهانی بهداشت به‌صورت مستمر و مداوم از شاخص مصرف آبزیان در برنامه‌های ارزیابی سلامت جوامع استفاده می‌کنند، توضیح داد: متاسفانه سرانه مصرف کشور ما اختلاف بسیار زیادی با سرانه دنیا دارد. 

به گفته وی؛ در سال ۲۰۲۲ سرانه مصرف دنیا ۲۰ کیلو  و ۳۰۰ گرم بوده است این در حالی است که سرانه مصرف کشور ما در سال ۱۴۰۱، ۱۴ کیلو و ۱۰۰ گرم بوده است از این رو برای افزایش سرانه مصرف آبزیان به‌عنوان یک هدف راهبردی در کشورمان برنامه‌هایی از جمله برگزاری جشنواره طبخ آبزیان برگزار می‌شود. 

photo6807906297

برپایی جشنواره طبخ آبزیان سپیدان با هدف فرهنگ سازی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان نیز با اشاره به برپایی جشنواره طبخ آبزیان در این شهرستان گفت: این جشنواره که با یک مسابقه نیز همراه بود با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج افزایش مصرف سرانه ماهی و تقویت روحیه نشاط اجتماعی برگزار شد. 

 شهاب الدین صالحی در حاشیه برپایی جشنواره مذکور بیان کرد: این جشنواره ترویجی در منطقه چله گاه با حضور ۴۵ نفر شرکت‌کننده از ۶ شهرستان سپیدان، شیراز، مرودشت، بیضا، استهبان و خرمبید بر پا شد و در پایان برگزیدگان معرفی و کارگاه طبخ آبزیان برگزار شد. 

این مقام مسئول با بیان اینکه یک سوم تولیدات ماهی قزل آلای استان فارس در شهرستان سپیدان تولید و به‌عنوان قطب تولید استان فارس به شمار می‌آید، تاکید کرد: این جشنواره به همت معاونت ترویج وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مدیریت امور شیلات و آبزیان در شهرستان سپیدان به‌عنوان میزبان برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید