Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور خبر داد:

برآورد تولید بیش از 38 هزار تن انجیر خشک در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از پیش‌بینی تولید بیش از 38 هزار تن انجیر خشک در این استان خبر داد و گفت: استان فارس با سطحی بالغ‌بر 44 هزار هکتار انجیرستان اولین تولیدکننده انجیر کشور به شمار می‌آید.

برآورد تولید بیش از 38 هزار تن انجیر خشک در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، مجتبی دهقان پور با اذعان به اینکه انجیر خشک ایران به ویژه شهرستان استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد است، بیان کرد: در سال جاری شهرستان استهبان با بیش از 22 هزار هکتار باغات انجیر مثمر سهم 17 هزار تنی از تولید انجیر خشک استان فارس را دارا خواهد بود. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استهبان یکی از قطب‌های تولید انجیر خشک در دنیا است که محصول تولیدی در سطح جهانی از نظر کیفیت و برند جهانی بی رقیب است، افزود: در حال حاضر عمده صادرات این محصول به کشورهای آسیایی است، امیدواریم با ثبت جهانی انجیر استهبان به‌عنوان "چهارمین نظام میراثی با ارزش جهانی" کشور، بتواند مسیر خود را بیشتر از گذشته به بازارهای اروپایی باز کند.

وی با بیان اینکه تنوع بخشی به بازارهای هدف از جمله بازارهای اروپایی یک ضرورت برای بهبود شرایط است، اضافه کرد: امیدواریم یکی از کارکردهای ثبت انجیر به‌عنوان میراث جهانی، معرفی این محصول به دنیا باشد و یک اطلاع‌رسانی همگانی انجام شود. 

دهقان پور با اشاره به اینکه انجیر استهبان تقریباً یک محصول ارگانیک است و به استانداردهای ارگانیک نزدیک است، خاطرنشان کرد: معرفی این محصول در قالب نظام جیاس می‌تواند به ما کمک کند که بازارهای هدف بیشتری پیش روی مان داشته باشیم. 

وی با تشریح اینکه فلسفه ایجاد ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی در هر منطقه انجام یک سری کارهای پژوهشی متناسب با شرایط اقلیمی، اکوسیستم و محصولات منطقه با هدف افزایش بهره‌وری تولید و تاب‌آوری محیطی نسبت به تغییرات اقلیمی است، افزود: رسیدن به راه حل‌های مناسب در خصوص مسائل و چالش های موجود خصوصا در بخش کشاورزی نیازمند صبر و گذر زمان بیشتری است. 

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که می‌تواند به افزایش بهره‌وری تولید و کاهش عوامل خسارت‌زا از جمله گرمازدگی کمک کند، علمی کردن کشاورزی و باغداری است، گفت: بخش‌های تحقیقات می‌توانند نقش موثری داشته باشند، باید ارتباط مناسب با تولیدکنندگان ایجاد کنند، متناسب با مسائل موجود به دنبال راه‌حل باشند که در همین راستا طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی را اجرایی کرده‌ایم. 

وی به موضوع ایجاد دو زنجیره ارزش انجیر نیز پرداخت و افزود: این زنجیره‌ها با ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و با تکیه بر تولید سالم، اقدام به خرید محصولات با کیفیت کرده و پس از بسته‌بندی‌های استاندارد و یا فرآوری به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید