Iranian Agriculture News Agency

اختصاص 1700 میلیارد ریال تسهیلات به توسعه شبکه تعاونی در فارس

رئیس سازمان تعاون روستایی استان فارس از تخصیص هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت توسعه شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در سال گذشته خبر داد و گفت: این تسهیلات به منظور عملیات بازرگانی، تامین نهاده و خرید محصولات کشاورزی به شبکه تعاونی‌ها تزریق شد.

اختصاص 1700 میلیارد ریال تسهیلات به توسعه شبکه تعاونی در فارس

 به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، سیدکاظم موسوی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در دولت سیزدهم، بیان کرد: توسعه بخش تعاون، تعادل بخش اقتصاد کشور است، این نهاد با مشارکت روستاییان و کشاورزان شکل گرفته است و در همه مولفه‌هایی که در اقتصاد به آن‌ها می‌پردازیم نیازمند توسعه این بخش هستیم.

به گفته وی، در سال جاری با استفاده از تسهیلات یارانه‌دار دولتی، امکان خرید توافقی مازاد تولید محصولات گوجه‌فرنگی، لیموترش و انگور فراهم شد که علاوه‌بر تنظیم بازار و کنترل قیمت، دولت نیز متحمل هزینه‌های بالای خرید تضمینی و حمایتی از کشاورزان نشد.

وی ادامه داد: همچنین تخصیص 83 میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم بود.

موسوی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون تنها بانک تخصصی دولتی در این نهاد است، افزود: افزایش سرمایه بانک از ۲۸۰ هزار میلیارد ریال به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال از دیگر اقدامات موثر برای توسعه فعالیت تعاونی‌ها است.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان فارس به اقدامات بخش تعاون در زمینه توزیع نهاده و خرید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: توزیع بذر گواهی شده گندم به‌عنوان کلیدی‌ترین نهاده بخش کشاورزی توسط کارگزاری‌ها و شرکت‌های تحت پوشش این سازمان انجام شد و در سال جاری از مجموع 50 هزار تن بذر تحویل شده به کشاورزان میزان 37 هزار و 500 تن توسط این نهاد مردمی انجام گرفت.

جذب 625 هزار تن گندم از مجموع  یک میلیون تن محصول تولیدی در سال جاری که توسط شبکه تعاونی روستایی در سراسر استان فارس انجام شد از جمله اقداماتی بود که موسوی، به آن پرداخت و گفت: به منظور سهولت در تحویل گندم به مراکز خرید، تمامی شبکه تعاونی در مناطق محروم اقدام به خرید محصول از کشاورزان کردند و علاوه‌بر آن کارخانجات و سیلوها نیز در این زمینه همکاری لازم را داشتند.

وی افزود: تست سلامت محصول خریداری شده  قبل از ورود به انبار ذخیره، توسط سه نماینده از سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل غله و خدمات بازرگانی و تعاونی روستایی انجام می‌شود.

طرح مزرعه تا سفره ابتکاری نو در تعاون روستایی

رئیس سازمان تعاون روستایی استان فارس طرح زنجیره مزرعه تا سفره را ابتکاری نوین توسط سازمان تعاون روستایی دانست و گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری و سازمان میادین برای اولین بار در شهر شیراز و به‌صورت آزمایشی اقدام به اجرای این طرح شد.

به گفته وی، علاوه‌بر مرکز سورتینگ و بارانداز در میادین میوه و تره‌بار، 14 غرفه نیز در سطح شهر به این کار اختصاص یافته است و در صورت همکاری ارگان های مرتبط امکان افزایش آن به 50 غرفه برای بهره‌مندی همشهریان از مزایای این غرفه‌ها فراهم می‌شود.

موسوی به بحث هوشمندسازی ترازوهای این غرفه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ثبت قیمت محصولات کشاورزی در یک سامانه واحد انجام می‌شود و تنها در صورتی که فروشنده مایل به ارائه تخفیف یا کاهش قیمت در محصولات باشد می‌تواند در آن دخل و تصرف کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: اجرای این طرح علاوه‌بر اینکه هیچ هزینه‌ای بابت خرید، ذخیره سازی و عرضه محصولات کشاورزی برای دولت ندارد موجب توانمندسازی بخش تعاون نیز می‌شود.

احراز هویت اعضای تعاونی‌ها با راه‌اندازی سامانه سامیت

رئیس سازمان تعاون روستایی استان فارس از هوشمندسازی فعالیت تعاونی با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تعاونی‌ها تحت عنوان "سامیت" خبر داد و گفت: این سامانه برای اولین بار در استان فارس با هدف پایش و احراز هویت اعضای تعاونی‌ها راه‌اندازی شد و از حدود 400 هزار نفر عضو تحت پوشش شرکت‌های تعاونی تاکنون قریب به 18 هزار نفر موفق به ثبت اطلاعات خود شده‌اند.

وی با بیان اینکه سکوی الکترونیکی در حوزه بازار و انتخابات مجامع شرکت‌های تعاونی در سامانه مذکور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب امکان رای گیری به‌صورت کاملا هوشمند و بدون نیاز به حضور اعضا در جلسه مجمع فراهم می‌شود به نحوی که اعضا تعاونی‌ها می‌توانند به‌صورت غیرحضوری وارد مجمع الکترونیکی شوند.

موسوی، پایش توزیع هوشمند آرد و نهاده‌های کشاورزی و فروش آنلاین محصولات کشاورزی را از دیگر امکانات این سامانه برشمرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم موجب رشد تعاونی شده است، بیان کرد: 43 پروژه عمرانی در سال جاری با رشد 400 درصدی نسبت به دو سال اخیر در استان فارس اجرا شده است.

وی فعال‌سازی واحد‌های تولیدی راکد در دو سال اخیر در استان فارس را از دیگر توفیقات دانست و گفت: مشکلات و موانع تولیدی و خدماتی ایستگاه تولید بذر سیب زمینی جنوب کشور، کارخانه ذرت خشک کنی فیروزآباد، کارخانه تولید بذر پنبه، خط کشتارگاه پاسارگاد مرغ رفع شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید