Iranian Agriculture News Agency

اعلام دستاوردهای تحقیقات کشاورزی فارس در دولت سیزدهم

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس از دستاوردهای این مرکز در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: توفیقات علمی و آموزشی این مرکز در تامین امنیت غذایی و‌ ارتقای معیشت کشاورزان نقش بسزایی داشته است.

اعلام دستاوردهای تحقیقات کشاورزی فارس در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، ابوالفتح مرادی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس بیان کرد: فارس با تولید ۳۳۱ تن هسته اولیه بذری در دو سال اخیر موفق به کسب رتبه اول در کشور شده که یک رکورد بی نظیر  در 10 سال گذشته است.

وی افزود: انجام تحقیقات و اجرای مراحل اولیه تولید و تکثیر هسته‌های اولیه بذری طی چند فرآیند و در طول چند سال انجام می‌شود تا به مرحله بذر گواهی شده رسیده و مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.

به گفته مرادی،  27 شرکت بذری در استان فارس، هسته‌های بذری مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کنند که علاوه‌بر توزیع در سطح استان به بیش از 16 استان دیگر هم ارسال می‌شود. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس از دیگر دستاوردهای این مرکز به ثبت دو‌ اختراع نیز اشاره کرد و گفت: "ماشین بینایی" برای اولین بار در دنیا توسط محققین این مرکز برای تعیین میزان شکستگی و ناخالصی دانه‌های گندم و برنج اختراع شده است.

 وی اضافه کرد: این ماشین با یک دهم زمان صرف شده در حالت عادی شکستگی دانه را با دقت ۱۰۰ درصدی تشخیص می‌دهد و در سیلوهای خرید گندم و برنج، فروشگاه‌ها، بنکداران و آزمایشگاه‌های ثبت و کنترل گواهی بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول فرآیند تولید نان سنگک از آرد گندم و آرد بلوط را از دیگر اختراعات محققین این مرکز دانست و اضافه کرد: به دلیل فوایدی که دانه بلوط در سلامت دستگاه گوارش انسان دارد این طرح بررسی و به مرحله اختراع رسید که نیازمند تبیین و اطلاع‌رسانی به جامعه برای استفاده در نانوایی‌ها است.

مرادی با بیان اینکه مرکز تحقیقات هر ساله با مشارکت موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور ارقام گیاهی جدید را اصلاح و معرفی می‌کند، تاکید کرد: در دولت سیزدهم موفق به اصلاح و معرفی ۳۱ رقم گیاهی و باغی جدید شده‌ایم و در این زمینه به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی کشور بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان ها داریم.

اجرای 530 پروژه تحقیقاتی کشاورزی در دولت سیزدهم

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با تاکید بر اینکه رسالت و ماموریت این مرکز انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف کشاورزی است، بیان کرد: در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم ۲۳۶ پروژه تحقیقاتی به اتمام رسیده و ۲۹۴ پروژه نیز در دست اجرا است که با نتایج این پروژه‌ها مشکلات حوزه کشاورزی استان فارس به حداقل خواهد رسید.

همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در تدوین الگوی کشت از جمله اولویت‌های تحقیقاتی بود که مرادی به آن اشاره کرد و افزود: الگوی کشت با در نظر گرفتن سه اولویت مهم یعنی حفظ و پایداری آب و خاک، امنیت غذایی و معیشت کشاورزان در دستور کار قرار دارد و از یک سال گذشته تاکنون در سه دشت قادرآباد مادر سلیمان، دشت نمدان اقلید و دشت داریون عملیات تحقیقاتی انجام شده و  ۹ دشت دیگر نیز در دست اقدام است.

به گفته وی، تحقیق و پژوهش‌های محققین مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، دانش‌بنیان است و نتایج تحقیقات کاربردی از طریق مروجین کشاورزی به کشاورزان منتقل می‌شود و نیز بخشی از نتایج تحقیقات از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله تولید می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ایجاد مرکز رشد کشاورزی و حمایت از شرکت های دانش‌بنیان و هسته‌های فن‌آور را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان حضور دارند و 9 شرکت هسته‌های فن‌آور نیز ثبت‌نام کرده و آماده همکاری هستند که طی چند سال تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند شد. 

وی تهیه نقشه تناسب اراضی و پهنه‌بندی عناصر غذایی خاک در دشت تنگاب شهرستان فیروزآباد را از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در دولت سیزدهم دانست. 

آموزش بیش از 52 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در دولت سیزدهم 

مرادی گفت: انتقال اصول کشاورزی و نتایج تحقیقات به بهره‌برداران و آموزش به کارکنان بخش کشاورزی از دیگر وظایف و رسالت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی است که در این راستا از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون دوره‌های آموزشی برای 52 هزار نفر بهره‌بردار و حدود 29 هزار نفر از کارکنان برگزار شده است.

فعالیت دو هنرستان کشاورزی با 285 نفر دانش‌آموز به‌منظور توانمندسازی و ارتقا سطح علمی نسل آینده کشاورزان از دیگر اقدامات بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.

این محقق؛ برگزاری دوره‌های آموزشی سنجش مهارت یا خوداظهاری را از دیگر اقدامات آموزشی عنوان کرد و افزود: متقاضیان این دوره‌ها کسانی هستند که به هر دلیل موفق به دریافت دیپلم رسمی نشده‌اند، این افراد با سنجش مهارت و در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می‌توانند با گذراندن واحدهای درسی دیپلم کشاورزی را دریافت کنند که در این راستا نیز برای حدود سه هزار نفر دوره آموزشی برگزار شده است.

توانمندسازی نابینایان، معلولین و بیماران خاص با برگزاری دوره‌های آموزشی مانند پرورش قارچ، نوغانداری، تهیه شیرینی خشک خانگی، مربا و ترشیجات از دیگر اقدامات ارزشمند آموزشی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در دولت سیزدهم است.

درخشش مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در سطح ملی 

مرادی با بیان افتخارات مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در سطح ملی یادآور شد: در زمینه تولید هسته‌های اولیه بذری غلات و ارائه مقالات علمی در کنفرانس‌های داخلی و خارجی در بین 35 مرکز تحقیقات کشاورزی کشور حائز رتبه اول شده‌ایم.

 وی افزود: همچنین کسب عنوان آزمایشگاه خاک‌شناسی برتر و نمونه در سطح ملی و عنوان برتر آموزش‌های رسمی در سراسر کشور در بین مراکز تحقیقات کشاورزی از جمله دستاوردهای علمی و آموزشی در دولت سیزدهم است.

مرادی به کسب رتبه دوم در انتشار و استناد به مقالات مرکز تحقیقات در پایگاه استنادی اسکپوز در سامانه علم سنجی اشاره کرد و گفت: در نگارش نشریات فنی و ترویجی و ارائه یافته‌های تحقیقاتی برای کشاورزان و کارکنان بخش کشاورزی نیز رتبه دوم را کسب  کرده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس؛ کسب عنوان برتر مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در بین مراکز تحقیقات کشاورزی کشور را از دیگر افتخارات این مرکز در حوزه فرهنگی دانست و گفت: مدیر امور مالی و مسئول روابط عمومی این مرکز نیز موفق به دریافت رتبه اول و کسب عنوان نمونه کشوری شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید