Iranian Agriculture News Agency

توازن پیش‌بینی تولید در الگوی کشت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در الگوی کشت تولید متناسب با نیاز جامعه پیش‌بینی می‌شود و با توجه به ابزارهای مختلف از جمله کنترل سطح زیر کشت، صنایع فرآوری و تبدیلی، صادرات و دیگر ابزارها وضعیت بازار تنظیم می‌شود.

توازن پیش‌بینی تولید در الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، حمید دبیری در پاسخ به مطلب درج شده در یک رسانه در خصوص الگوی نامناسب کشت، بیان کرد: الگوی کشت برنامه‌ریزی جهت یک نظام کشاورزی پایدار با در نظر گرفتن تامین معیشت کشاورزان، تولید محصولات اساسی و حفظ منابع آب و خاک است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزی از ریسک بالایی برخوردار است و تغییرات اقلیمی بر تولید تاثیر مستقیم دارند، اضافه کرد: در سال زراعی جاری وزارت کشاورزی حدود 20 هزار هکتار کشت گوجه‌فرنگی با پیش‌بینی تولید یک میلیون و 200 هزار تن محصول برای استان فارس در نظر گرفته است.

به گفته وی، از مقادیر مذکور 12 هزار و 800 هکتار برای کشت تابستانه گوجه‌فرنگی در نظر بوده است تا بتوان 300 هزار تن جهت مصارف تازه خوری درون استان، حدود 500 تا 600 هزار تن برای استفاده در صنایع تبدیلی و 200 تا 300 هزار تن برای سایر استان ها و صادرات تامین کرد.

دبیری با اذعان به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قبل از شروع کشت تابستانه سطوح ابلاغی را متناسب با ظرفیت هر شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی به تمامی شهرستان‌ها و کشاورزان اعلام و بر روند کشت نظارت کرده است، افزود: بر اساس یک رویه قابل پیش‌بینی ۱3 هزار و 600 هکتار از اراضی این استان به کشت گوجه‌فرنگی توسط کشاورزان اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: این میزان از افزایش حدود 800 هکتاری سطح زیر کشت تابستانه گوجه‌فرنگی توسط کشاورزان علی رغم اطلاع‌رسانی‌های قبلی مبنی بر لزوم رعایت سطوح زیر کشت ابلاغی انجام شده است و سازمان جهاد کشاورزی فاقد ابزارهای لازم و کافی برای جلوگیری از کشت است و اقدمات ما جنبه ارشادی دارد.

دبیری با بیان اینکه سطح قابل ملاحظه‌ای از اراضی زیر کشت گوجه‌فرنگی در مرکز فارس و شهرستان‌هایی مانند بیضاء و مرودشت و ارسنجان قرار دارد که به دلیل هم‌زمانی در برداشت موجب رسیدن به پیک تولید این محصول شده است، گفت: در دیگر مناطق سطوح زیر کشت گوجه‌فرنگی به این میزان نبوده به طور مثال در جنوب شرق فارس حدود 411 هکتار به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص داشت که تا اواخر تیرماه حدود 22 هزار تن محصول برداشت کردند.

وی با اظهار تعجب از ادعای آن رسانه مبنی بر عدم وجود صنایع تبدیلی به‌منظور فرآوری گوجه‌فرنگی در استان فارس اضافه کرد: با وجود بیش از 80  واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی گوجه‌فرنگی در این استان با ظرفیت جذب سالانه بیش از 1/5 میلیون تن محصول و وجود ظرفیت‌های صادراتی معمول سالانه، نگرانی از وضعیت تولید گوجه‌فرنگی وجود نداشت.

وی افزود: با این حال با توجه به بسته شدن مسیر صادرات علی رغم حذف تعرفه‌های صادراتی، کاهش قیمت رب در بازارهای جهانی، افزایش قابل ملاحظه تولید در واحد سطح به طوری که از میانگین ۵۰ تن به حدود 90 تن در هکتار رسیده، باعث شد تا مقادیر قابل ملاحظه‌ای گوجه‌فرنگی وارد بازار شود.  

دبیری با بیان اینکه به دلیل عدم توانایی مالی صنایع تبدیلی، جهاد کشاورزی بر اساس وظایف ذاتی و سازمانی و مطابق با روال قانونی، با برگزاری جلسات متعدد با صاحبان صنایع و تامین اعتبارات لازم، اقدام به خرید توافقی گوجه‌فرنگی رُبی با قیمت سه هزار و 500 تا سه هزار و 800 تومان از طریق سازمان تعاون روستایی و با همکاری اتحادیه تعاونی‌های مرتبط کرده است، گفت: این امر موجب افزایش و تعدیل قیمت گوجه‌فرنگی تازه خوری در استان فارس نسبت به سایر استان‌های کشور شد.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر نیز پیگیری‌های لازم جهت تامین سرمایه در گردش کارخانجات رُب ‌سازی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار دارد، یادآور شد: رویکرد این سازمان با رسانه‌ها یک رویکرد هم‌افزایی است، به نظر می‌رسد درج و انتشار برخی قضاوت‌های ناعادلانه و ارائه آمارها و تفاسیر غیر واقعی علاوه‌بر ایجاد واگرایی به اعتمادهای اجتماعی نیز آسیب می‌رساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید