Iranian Agriculture News Agency

کسب دو عنوان برتری برای جهاد کشاورزی فارس

سازمان جهاد کشاورزی استان فارس موفق به کسب دو عنوان برتری برای طرح توسعه گلخانه‌ها و طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزارها در سال 1401 شد و مجتبی دهقان پور رئیس این سازمان از سوی محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تقدیر شد.

کسب دو عنوان برتری برای جهاد کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، طرح توسعه گلخانه‌های این استان در سال گذشته با تحقق 154 درصدی سهمیه ابلاغی و توسعه 301 هکتاری به بیش از 870 هکتار رسیده که موفق به کسب رتبه نخست در تحقق برنامه ابلاغی توسعه کشت‌های متراکم و کنترل‌شده گلخانه‌ای کشور شده است. 

از سطوح تولید در محیط‌های کنترل‌شده استان فارس حدود 496 هکتار به محصولات سبزی و صیفی، 238 هکتار به سایبان باغات، 53 هکتار به گل و گیاهان زینتی و مابقی به تولید انواع نشاء، نهال و توت‌فرنگی اختصاص دارد.   

طرح جهش تولید در دیمزارها برای اولین بار در استان فارس در سالی که گذشت توسط سازمان جهاد کشاورزی این استان در سطحی بیش از 243 هزار هکتار به مرحله اجرا درآمده‌است که سطح زیر کشت پنج هزار و 19 هکتاری گیاهان دارویی در قالب این طرح با تحقق 250 درصدی سهمیه ابلاغی، حائز رتبه اول در کشور شده است. 

 سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزارهای استان فارس حدود دو هزار هکتار بوده است که با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های منسجم انجام‌شده، کشت گیاهان دارویی مانند خاکشیر، بابونه، آویشن و گل محمدی در اراضی دیم 16 شهرستان مجری طرح افزایش چشمگیر یافت.  

لازم به یادآوری است، شهرستان مرودشت با سه هزار و 549 هکتار کشت دیم گیاهان دارویی در این حوزه پیشرو است و گیاه دارویی خاکشیر با سطحی بیش از چهار هزار و 800 هکتار بیشترین سطح گیاه دارویی کشت دیم را در شهرستان‌های مجری طرح جهش تولید در دیمزارها را به خود اختصاص داده است.  

 رئیس این سازمان علاوه بر دریافت دو لوح تقدیر از برومندی، دو لوح تقدیر جداگانه دیگر نیز از مهدی لطفی زاده مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور و حسین زینلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور با توجه به کسب رتبه‌های مذکور، دریافت کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید