Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور خبر داد:

طرح جهش تولید در دیمزارها به فارس رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان خبر داد و گفت: این طرح در 16 شهرستان استان فارس که متوسط بارندگی بلند مدت 250 میلیمتر دارند اجرایی می شود.

طرح جهش تولید در دیمزارها به فارس رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در حاشیه نشست بررسی روند اجرایی ثبت اطلاعات دیمزارها در سامانه این طرح تصریح کرد: توسعه دیمزارها از راهکار های مهم برای تامین امنیت غذایی کشور است؛ در شرایطی که با تغییرات اقلیمی مواجه ایم ناگزیر به استفاده از ظرفیت های تولیدی خود هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان های استان فارس به پنج منطقه تقسیم شده است، اظهار کرد: شهرستان های جزو طرح شامل آباده، اقلید، سپیدان، ارسنجان، شیراز، مرودشت، بیضا، زرقان، خرامه، رستم، ممسنی، کازرون، کوه چنار، فیروزآباد، فسا و خنج است که از کشاورزان دیم کار در قالب این طرح حمایت های ویژه می شود.

وی با بیان اینکه سیاستگذار و در راس آن وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تمهیداتی در نظر گرفته است تا بتواند یک سری ارکان و مولفه‌های اثر گذار بر تولید را در قالب طرح جهش تولید مورد حمایت قرار دهد، ابراز کرد: یکی از فاکتور های مهم که از دغدغه های کشاورزان دیم کار به شمار می آید بحث بیمه است از این رو به منظور افزایش تولید در خصوص بیمه حمایت های ویژه ای انجام شده است.

او با اشاره به اینکه در دنیا حدود 40 درصد از تولیدات کشاورزی از طریق کشت قراردادی انجام می شود، اظهار کرد: در ایران متاسفانه یک درصد از سطوح زیر کشت در قالب کشت قراردادی است که در سال زراعی آینده امیدواریم از ظرفیت کشت قراردادی برای جهش تولید در دیمزار ها بهره ببریم.

دهقان پور با تاکید بر اینکه از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان هایی که قرار است طرح در آنجا اجرا شود انتظار می رود به این طرح به عنوان یک فرصت استثنایی بنگرند، اضافه کرد: اگر بارندگی هایی با شدت، میزان و پراکنش مناسبی داشته باشیم می توانیم از ظرفیت تولید در دیمزارها بهره کافی ببریم.

او با اشاره به اینکه ده محصول زراعی در طرح جهش تولید در دیمزارها مد نظر هستند که گندم، جو، کاملینا، گلرنگ، کلزا، نخود و عدس از این جمله اند، افزود: حدود 140 هزار هکتار کشت گندم در استان فارس داریم که به نوبه ی خود یک ظرفیت مناسب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه باید به دنبال این باشیم که هواشناسی کشاورزی را تقویت کنیم، تصریح کرد: واقعیت این است در کشور ما مباحث هواشناسی در حوزه های اقلیم کلان و ماکرو کلیما قوی عمل کرده است ولی در میکرو کلیما که مرتبط با بحث‌های کشاورزی است متاسفانه داده های قوی نداریم.

به گفته دهقان پور؛ باید از تمام ظرفیت های درون استانی و برون استانی استفاده کنیم. در اجرای طرح نباید غفلت کرد زیرا ممکن است در فصل زمستان بارش های مناسبی داشته باشیم.

نشست بررسی روند اجرایی ثبت اطلاعات در سامانه دیمزار میزبان سید عرفان میرطالبی مدیر ملی سامانه دیمزار و مهدی دوست کامیان ناظر ملی این سامانه از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در  کشور و حسین پور نور علی مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان فارس و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهرستانی جهاد کشاورزی فارس بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید