Iranian Agriculture News Agency

بلوط های زاگرس زنده هستند

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس با تاکید بر اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط درختان جنگلی را از بین نمی برد،گفت: مردم به گمان اینکه درختان بلوط خشک شده است درختان را قطع نکنند.

بلوط های زاگرس زنده هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عبدالحسن صمد نژاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از جنگل های زاگرس و جلوگیری از هجوم آفت پروانه سفید برگ خوار بلوط، اظهارکرد: حدود 6 هزار هکتار از مناطق جنگلی درگیر با این آفت در شهرستان رستم پایش شد.

به گفته وی؛ برای کنترل این آفت حدود 800 هکتار از جنگل های دلی سالاری که کانون شکل گیری این آفت است، با "محلول BT " محلول پاشی  و در چند نقطه نیز به منظور پایش جمعیت حشره، تله نوری قرار داده شده است.

صمد نژاد ابراز کرد: با بررسی درختانی که با "محلول BT " محلول پاشی شده بودند مشاهده شد که بسیاری از لاروهای سن دوم  و سوم ازبین رفته و همزمان نیز تعداد زیادی از لاروهای سن یک و دو نیز توسط زنبورها پارازیت شده بودند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بیان کرد: به منظور جلوگیری از گسترش آفت در مراحل تخم و لارو در کانون های آلوده با این آفت مبارزه می شود.

صمدنژاد؛ درجه حرارت بالا، کاهش رطوبت، خشکسالی های پی در پی و افزایش کشت زیراشکوب درختان را از علت های مهم طغیان آفت پروانه های برگ خوار سفید بلوط عنوان کرد و گفت: اقدامات مقابله ای و مبارزه با لاروهای سن یک تداوم دارد.

وی با اشاره به کوهستانی و صعب العبور بودن برخی مناطق درگیر آلودگی، افزود: اقدامات قابل توجهی در ماه های اخیر انجام شده اما ریشه کنی کامل این آفت نیازمند عزم و همکاری ملی و تأمین اعتبار لازم است.

صمد نژاد تصریح کرد: این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، موجب زرد شدن و ریزش برگ درخت شده و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از مردم به گمان خشکیدگی، اقدام به قطع درختان کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تاکید کرد: با افرادی که اقدام به قطع درختان کنند به شدت برخورد و قانون اعمال می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید