Iranian Agriculture News Agency

آبگیری طرح های کوچک تأمین آب در استان فارس

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در پی وقوع بارش های اخیر و سیلابی شدن رودخانه ها در اکثر مناطق استان، تعداد 116 پروژه تأمین آب این سازمان آبگیری شد.

آبگیری طرح های کوچک تأمین آب در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سید محمود رضا طباطبایی تصریح کرد: آبگیری این طرح ها و تغذیه آن به سفره های آب زیرزمینی منجر به افزایش میزان آبدهی منابع آب مورد استفاده در بخش کشاورزی شامل چاه های کشاورزی، چشمه ها و قنوات پایین دست این طرح ها می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: سطحی حدود 51 هزار هکتار از اراضی زیر دست طرح های مذکور متعلق به بیش از 14 هزار نفر بهره بردار از مزایای این سازه ها منتفع می شوند.

به گفته وی؛ این طرح ها در قالب طرح های کوچک تأمین آب و سدهای خاکی کوتاه، حوضچه های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و با هدف مهار و کنترل روان آب ها و تغذیه آن به سفره های آب زیر زمینی، پایداری تولید و حفظ اشتغال بهره برداران بخش کشاورزی  احداث شده اند.

او افزود: بیشترین میزان بارندگی در حوزه آبریز منتهی به طرح تغذیه مصنوعی تنگ ماهی واقع در شهرستان لامرد و حداقل آن 45 میلیمتر در حوزه آبریز منتهی به طرح پخش سیلاب دهانه باریک خیر در شهرستان استهبان بوده است.

طباطبایی تصریح کرد: از مجموع ظرفیت اسمی ایجاد شده به میزان 70 میلیون متر مکعب، در دو سامانه اخیر، مجموعاً حجمی معادل 80 میلیون متر مکعب آبگیری که ضمن جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی ناشی از سیلاب به سفره های آب زیر زمینی و آبخوان ها تغذیه شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: به منظور استمرار بهره برداری از این طرح ها نیاز به انجام عملیات مرمت و نگهداری با اعتبار حدود 220 میلیارد ریال است؛ همچنین برای تکمیل 16 پروژه نیمه تمام اعتباری به میزان 1030 میلیارد ریال مورد نیاز است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید