Iranian Agriculture News Agency

فعالان محیط‌زیست از ترکیه به دادگاه لاهه شکایت می‌کنند



ایلنا| ترکیه در قالب طرح گاپ ۸۰‌میلیون مترمکعب حقابه کشورهای همسایه را دزدیده است. محمد درویش، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این موضوع گفت: «کمپین «میان‌رودان» شکل گرفته است تا کشورهایی که مسبب اصلی تشدید چشمه‌های تولید گرد و غبار و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند، در پیشگاه انظار عمومی تحت فشار قرار دهد. کنشگران و فعالان محیط‌زیست با کمک NGOهای محیط زیستی کشورهای عراق، ترکیه و سوریه و کویت و غیره این کمپین بین‌المللی را راه انداختند و تلاش می‌کنند مسأله گرد و غبار را به یک مسأله فرامنطقه‌ای تبدیل کنند.»
این کمپین قصد دارد با جلب توجه فعالان محیط‌زیست کشورهای ترکیه، عراق و سوریه مقابله با اقدام ترکیه را به‌عنوان یک مطالبه جدی منطقه‌ای و خطای آشکار مدیریتی این دولت در محاکم بین‌المللی همانند دادگاه لاهه مطرح کنند. درویش با بیان این‌که سازمان ملل بحرانی بودن این مسأله را پذیرفته است، گفت: «تیرماه امسال دبیرکل سازمان ملل به همراه ٥٣ نفر از وزرای محیط‌زیست کشورهای منطقه وارد تهران شدند تا این مسأله را در عالی‌ترین سطح مورد بررسی قرار دهند. این کمپین و بیانیه می‌تواند کمک کند تا فشار بیشتری به کشور ترکیه و عربستان اعمال شود.»
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به خسارت‌های جدی زیست محیطی اقدامات ترکیه ادامه داد: «ترکیه در قالب طرح گاپ ۸۰‌میلیون مترمکعب آب کشورهای همسایه را ربود. شاید بتوان این اقدامات را به شکل نمادین در دادگاه بین‌المللی لاهه به‌عنوان یکی از روش‌های تشدید‌کننده نسل‌کشی مطرح کرد. همان‌طور که چندی پیش دوستداران محیط‌زیست در مورد کمپانی و محصولات GMO تراریخته این کار را انجام دادند.» او در پاسخ به این سوال که موضع ترکیه در مورد تبعات منفی اقداماتش چیست، گفت: «ترکیه اذعان می‌کند این آب از قلمروی کوهستانی ترکیه نشأت می‌گیرد در نتیجه فقط به ترکیه تعلق دارد، همان‌طور که کشورهای منطقه هم منابع نفتی خود را با ترکیه به اشتراک نمی‌گذارند، ترکیه هم منابع آبی را از آن خود می‌داند. ترکیه تاکنون صددرصد از آب فرات و ۶۰‌درصد از آب دجله را تصاحب کرده‌است. اکنون هم قصد دارد ۴۰‌درصد باقی مانده ‌آب دجله را نیز غصب کند.»
درویش ادامه داد: «متنی توسط گروهی از صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست خطاب به دبیرکل سازمان ملل آماده شده است و درحال جمع‌آوری امضا‌های آن هستند. پویش «میان‌رودان» با ٨٠‌هزار امضا؛‌ قصد دارد با ارایه این اعتراض‌نامه به سازمان ملل متحد و یونسکو از ترکیه به دلیل بستن آب دجله و فرات که موجب بروز بحران‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی شده، شکایت کند. دوستداران محیط‌زیست می‌توانند با پیوستن به این کمپین و امضای شکایت‌نامه مذکور ضمن افزایش بار روانی در دادگاه لاهه، برای نجات میان رودان و جلوگیری از ادامه بلندپروازی‌های دولت ترکیه موثر باشند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید